ارز دیجیتال

الگوهای هارمونیک چیست

1402/10/18 0

الگوهای هارمونیک با تلفیق اشکال هندسی و اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال شکل‌ گرفته‌اند. در نتیجه اعداد فیبوناچی به عنوان پایه و اساس این الگو‌ها به شمار می‌آیند. شناسایی این الگو‌ها در مقایسه با الگو‌های کلاسیک (مانند الگو پرچم)، به تمرین بیش‌تری نیاز دارد. اما با یادگیری این الگو‌ها می‌توان به سادگی روند آینده نمودار قیمت را پیش‌بینی نمود. این الگو‌ها اغلب به شکل M ،W و یا ترکیبی از هر دو نمایان می‌شوند. با محاسبه نسبت‌های فیبوناچی بین نقاط مهم الگو، می‌توان رشد یا افت قیمت را تخمین‌ زد. ساختار تمامی الگوهای پنج نقطه‌ای شبیه به یک‌دیگر است و تنها در طول خطوط و نسبت‌های فیبوناچی، با یک‌دیگر تفاوت دارند. در‌نتیجه با یادگیری یکی از این الگو‌ها، فهم سایر الگو‌ها آسان‌تر خواهد شد.

الگوهای هارمونیک چیست؟

الگوهای هارمونیک (Harmonic Patterns)، الگوهای هندسی ترکیب شده با اعداد فیبوناچی هستند که به معامله گران کمک می کند تا با پیش بینی حرکات بازار، روند قیمتی را تشخیص دهند. از این روش برای پیش بینی تغییرات احتمالی قیمت یا معکوس شدن روند استفاده می شود.  به طور کلی، اغلب الگوهای هارمونیک از ۵ نقطه تشکیل شده‌اند، با این وجود برخی از آن‌ها نیز مانند الگوی ABC و ABCD از الگوهای اصلی مشتق شده اند و دارای سه یا چهار نقطه هستند. هر کدام از این الگوها شکل هندسی منحصر به فرد و نسبت های فیبوناچی متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

چرا الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال مهم هستند؟ 

قیمت‌ها در بازار همیشه به شکل خاصی حرکت می‌کنند و خط روند مشخصی را طی می‌کنند و سپس دچار حالت تثبیت می‌شوند و دوباره در قالب یک روند پیش می‌رود. به ندرت پیش می‌آید که خط روندها برعکس شوند. در جریان این عمل، الگوهای قیمتی قابل تشخیصی ایجاد می‌شوند. این الگوها همان الگوهای هارمونیک هستند که به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. تئوری اصلی الگوهای هارمونیک مبتنی بر حرکت قیمت - زمان است که خود آن نیز به روابط نسبت فیبوناچی و تقارن آن در بازارها مربوط است. تجزیه و تحلیل نسبت فیبوناچی در هر بازار و در هر نمودار زمانی به خوبی نتیجه مطلوبی به ما می‌دهد. ایده اصلی استفاده از این نسبت‌ها، شناسایی نقاط عطف کلیدی، اکستنشن‌ها و پروجکشن‌ها به همراه یک سری از نوسانات زیاد و نقاط کم نوسان است. پروجکشن‌ها و اکستنشن‌های بدست آمده با استفاده از این نقاط نوسان (بالاترین و پایین) سطح کلیدی قیمت را برای نقاط حد یا اهداف (تارگت) به ما نشان می‌دهند. به عنوان مثال اگر ما پنج نقطه روی یک بازار خرسی داشته باشیم، که دوتای آن‌ها تغییر جهت نمودار به سمت پایین را نشان بدهد و دوتای آن‌ها تغییر به سمت بالا را نشان بدهند، می‌توانیم یک الگوی هارمونیک گارتلی را مشاهده کنیم. همه این نوسانات در تمام الگوهای هارمونیک بهم پیوسته بوده و با نسبت فیبوناچی مرتبط هستند.

نتیجه گیری:
الگوهای هارمونیک یکی بهترین ابزارهای تحلیل هستند که اگر به درستی شناسایی شوند، دقیق‌ترین سیگنال‌های خرید و فروش را در اختیار شما قرار می‌دهند. استفاده از این الگوها برای افراد مبتدی، توصیه نمی‌شود. در صورتی که، زمان کافی برای یادگیری و شناسایی این الگوها دارید، حتماً از آنها استفاده کنید.

لینک های مفید
بالا