ارز دیجیتال

هش گراف چیست؟

1402/02/20 0

هش‌گراف یک الگوریتم جدید و ثبت امتیاز شده است که مزایای بلاک چین (غیرمتمرکز بودن، توزیع‌شده بودن و امنیت از طریق هش) را بدون کم کردن سرعت تراکنش در اختیار دارد. این طرح که توسط لیمون بیرد (Leemon Baird) ارائه شده، تحت مالکیت معنوی شرکت سوئرلدز که است که بنیانگذار آن خود بیرد است. درحالی‌که بیت کوین اجازه نزدیک به ۵ تراکنش در ثانیه و اتریوم حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه را می‌دهد، هش‌گراف قادر است هزاران تراکنش در ثانیه پردازش کند. این مقاله در مورد عملکرد هش‌گراف و نحوه جایگزین شدن آن با بلاک چین بحث می‌کند.

هش گراف چیست؟

هش گراف یکی از انواع دفتر کل توزیع شده است که توسط فردی به اسم لیمون برد اختراع شده و صاحب امتیاز آن نیز شرکت سوئر لدز است. در بخش نحوه عملکرد هش گراف خواهیم گفت که تصمیم‌گیری کار کردن با یک پروژه با خود سوئر لدز بوده و اعضا نیز توسط یک مدیر انتخاب می‌شوند که اندکی ذات غیرمتمرکز بودن را از بین می‌برد؛ اما مساله اجماع در تراکنش‌ها مهم‌تر است. از این روی این تکنولوژی نیز مانند بلاکچین، توزیع شده و غیرمتمرکز است؛ در هش گراف نیز از هش برای رمزنگاری کردن تراکنش‌ها استفاده می‌شود. برتری آن به برخی از رمزارزهایی که از بلاکچین استفاده می‌کنند، سرعت فوق‌العاده بالای آن است. بیت کوین در هر ثانیه 5 و اتریوم 15 تراکنش را تایید می‌کنند؛ اما با استفاده از هش گراف، امکان تایید بیش از 1000 تراکنش در هر ثانیه وجود دارد. 

الگوریتم اجماع هش گراف چگونه کار می‌کند؟

هش گراف هم درست مانند بلا‌ک چین، نوعی دفتر کل توزیع‌شده (DLT) است. فناوری هش گراف با استفاده از گراف جهت دار غیر مدور، الگوریتم اجماع تحمل خطای بیزانس نامتقارن (aBFT) را تشکیل می‌دهد. ارز دیجیتال HBAR به عنوان پروژه‌ای که فناوری هش گراف را ثبت اختراع کرده است، تنها دفتر کل مجاز به استفاده از آن است. مکانیزم اجماع هش گراف، از روش مبتکرانه‌ای برای دفتر کل خود استفاده می‌کند. یک بلاک چین مانند درختی در حال رشد، مدام هرس می‌شود. این هرس کردن به‌منظور جلوگیری از رشد خارج از کنترل دسته‌های بلاک‌ها و اطمینان از اینکه دفتر کل فقط در یک زنجیره بلاک (بلاک چین) وجود دارد، ضروری است. هش گراف به‌جای هرس کردن شاخه‌های جدید، شاخه‌ها را مجددا به بدنه دفتر کل می‌بافد. تراکنش‌ها در بلاک چین زنجیره‌ای از بلاک‌ها را تشکیل می‌دهند. زمانی که دو بلاک به طور همزمان در یک بلاک چین تشکیل می‌شوند، شبکه باید تصمیم بگیرد که کدام را به زنجیره اصلی متصل کرده و کدام یک را حذف کند. اگر شبکه نتواند در اضافه کردن یکی از بلاک‌ها تصمیم‌گیری کند، بلاک چین ممکن است به انشعابی از دو زنجیره جدا تقسیم شود. با الگوریتم اجماع هش گراف هر بخشی از اطلاعات حفظ می‌شود. در این سیستم، هر یک از شاخه‌های دفتر کل بدون حذف هیچ تراکنشی، به مسیر خود ادامه می‌دهد. علاوه بر این، به این دلیل که هش گراف هیچ تراکنشی را دور نمی‌اندازد، بسیار موثرتر از اجماع بلاک چین است. همچنین، بلاک‌ چین‌ها به مکانیزم‌های اجماعی مانند اثبات کار (PoW) نیاز دارند. اثبات کار به‌منظور افزایش امنیت، سرعت شبکه را پایین می‌آورد. در نتیجه، بلاک‌های جدید که همان محفظه نگه‌داری اطلاعات هستند، تا زمانی که بلاک‌های قبلی تکمیل نشده‌اند، نمی‌توانند اضافه شوند. با این حال، ساختار اطلاعاتی هش گراف کاملا دست نخورده باقی می‌ماند. ارز دیجیتال هدرا هش گراف (HBAR) نیازی به کاهش سرعت به‌منظور حفظ امنیت ندارد. در هدرا هر یک از اعضای شبکه، در هر زمانی می‌توانند محفظه‌های حاوی اطلاعات جدید را بسازند و تراکنش را پردازش کنند.

نتیجه گیری :
اگرچه هش گراف یک فناوری جدید در زمینه دفترکل توزیع شده است. و سرعت بالا در پردازش تراکنش ها دارد ، اما در مورد امنیت و قابلیت اطمینان هنوز جای بحث وجود دارد. Hashgraph تا حدودی شبیه اتومبیل اسپرت برقی جدید Nio EP9 است که گفته می شود بسیار سریع است. اما اگر کاپوت را باز کنید ، فقط یک پوشش پلاستیکی بزرگ مشاهده می کنید. علاوه بر این ، ما هیچ سرنخی نداریم که فناوری Nio EP9 در واقع چقدر قابل اعتماد و ایمن است .و عملکرد آن در جاده های عمومی به جای مسابقات اتومبیلرانی چیست.

لینک های مفید
بالا