ارز دیجیتال

هاست چیست؟

1402/01/06 0

سال 2021 به همگان ثابت کرد که دنیای آنلاین این قدرت را دارد که کسب ‌و کارها را در زمان ‌های پرتلاطم به خوبی حفظ کند. این موضوع نقش مهمی در حفظ روابط بین کسب و کارها و مشتریان آن ها داشت و حتی زمینه ‌های رشد را ایجاد کرد و اهمیت حضور آنلاین به صورت فعال و انعطاف‌پذیر را نیز برجسته کرد. اکنون که در سال 2022 هستیم، دنیای میزبانی وب( هاست ها)، دامنه ها و طراحی وب سایت به احتمال زیاد به تغییر و تحول ادامه خواهد داد تا با نیازهای در حال تغییر و رشد کسب و کارها حتی بیش از پیش همگام شود. از نحوه تغییر عملکرد دامنه ها گرفته تا آینده مراکز سرور و پایداری آن ها، در اینجا نکته مهمی است که ممکن است در سال جدید برای دنیای فناوری وب در نظر گرفته شود.

هاست چیست؟

خدمات هاست به یک حساب کاربری با مشخصات و حجم فضای دیسک مشخص در یک سرور امن و مطمئن روی شبکه اینترنت در مراکز داده در دنیا گفته میشود که میتوان در این حساب کاربری سرویس های مختلفی از میزبانی وبسایت تا ایمیل و … دریافت کرد. برای حضور در فضای مجازی وب علاوه بر طراحی سایت نیاز به خرید سرویس هاست از شرکت های میزبان دارید. هاست وبسایت روی سرور ها در مراکز داده یا دیتاسنتر ها نگهداری میشود و عمده سرورها از دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز استفاده می‌کنند. هاست لینوکس معمولا از زبانهای برنامه نویسی PHP و هاست ویندوز از زبانهای برنامه نویسی ASP پشتیبانی میکند. سرور لینوکس مبتنی بر سیستم عامل رایگان لینوکس است و این سرویس از امنیت بالاتری برخوردار است لذا اکثر سایت های بزرگ و مهم وب برای خدمات هاستینگ خود از سرور لینوکس استفاده میکنند. در ادامه  انواع خدمات هاست را برایتان توضیح میدهیم.

انواع هاست :

پس از دانستن اینکه هاست چیست، لازم است با انواع میزبانی‌ وب آشنا شوید. میزبانی وب یا سرویس‌های هاستینگ انواع مختلفی دارند و شرکت‌های میزبانی سرویس‌های هاستینگ متفاوتی را به کاربران ارائه می‌دهند. با وجود گزینه‌های متعدد میزبانی وب و سرویس‌های هاستینگ، تعیین اینکه کدام یک برای وبسایت شما بهترین گزینه است، می‌تواند چالش برانگیز باشد. برای خرید هاست لازم است که انواع آن را بشناسید و متناسب با نیاز و بسایت و نوع کسب‌وکارتان هاست مناسب را انتخاب کنید. هاست براساس نوع سرویس به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارتند از: 
•    هاست اشتراکی 
•    هاست اختصاصی یا همان سرور اختصاصی
•    هاست وردپرس
•    هاست پرستاشاپ
•    سرور مجازی (VPS)
•    هاست ابری
همچنین می‌توان هاست را براساس سیستم عامل سرور تقسيم کرد که عبارت است از:
•    هاست لینوکس 
•    هاست ویندوز
نوع دیگر تقسیم‌بندی هاست براساس موقعیت جغرافیایی است که عبارت است از:
•    هاست داخلی 
•    هاست خارجی 


استفاده از کامپیوتر شخصی به جای هاست :

چنین کاری برای استفاده مدوام تقریبا غیرممکن است! کامپیوترهای شخصی بسیار ضعیف‌تر و محدودتر از سرورها هستند. سروری که هاست میزبانی ارائه می‌دهد، قدرتمند و دارای پهنای باند بالا است. علاوه بر این، سرور باید شبانه‌روزی روشن باشد تا کاربران در زمان‌های مختلف بتوانند به سایت دسترسی پیدا کنند. انجام این کار با کامپیوترهای شخصی عملاً نشدنی است. اصلاً همه این‌ها به کنار! شرکت‌های هاستینگ برای محافظت از سرورها، آن‌ها را در فضاهای مخصوص به نام دیتاسنتر (عکس بالا) نگهداری می‌کنند. در دیتاسنترها تمام تمهیدات مثل برق اضطراری، مقابله با زلزله، آتش‌سوزی و… در نظر گرفته شده است. یک تیم کاربلد هم برای رفع مشکلات احتمالی نرم افزاری گوش‌به‌زنگ هستند؛ اما کامپیوتر شخصی شما با هر مشکل کوچکی از دسترس خارج شده و مخاطبان سایت‌تان از دست خواهند رفت.

نتیجه گیری :
برای نمایش اطلاعات‌مان در اینترنت، نیاز به فضایی داریم که تمام فایل‌ها و اطلاعات را روی آن جای دهیم؛ به این فضا هاست گفته می‌شود. به آدرسی که کاربران می‌توانند با آن به سایت ما دسترسی پیدا کنند، دامنه یا دامین می‌گویند.

لینک های مفید
بالا