ارز دیجیتال

هایپر لجر چیست؟

1402/03/16 0

هایپر لجر یکی از پروژه هایی است که فعالان حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین با آن آشنا می باشند و نام آن را شنیده اند. هایپر لجر (Hyperledger) یک پروژه متن باز لینوکسی می باشد که با هدف آسان نمودن تعامل و همکاری بین کسب و کارهای مختلف راه اندازی شده است. این پروژه از مجموعه از ابزارها و چارچوب های مفید تشکیل شده است که به توسعه دهندگان و کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا شبکه بلاک چین خود را راه اندازی نمایند. در این مقاله قصد داریم در مورد هایپرلجر صحبت کرده و با ابزارها و چارچوب های آن و کاربردها و نحوه کارکرد این پروژه به صورت کامل آشنا شویم.

هایپر لجر چیست؟

پروژه هایپرلجر در اواخر سال 2015 با هدف پیشبرد فناوری های بلاکچین سازمانی، توسط تعداد کمی توسعه دهنده آغاز شد. توسعه دهندگان از بخش های مختلف صنعت از جمله علم داده (Data Science)، بانکداری، تولید و …جمع شده بودند و همه یک هدف مشترک داشتند: دسترسی توسعه دهندگان و صنایع مختلف به بلاک چین باید بیشتر و ساده تر شود.” بنابراین، پروژه هایپرلجر با یک تست تعامل اپلیکیشن ها و شبکه های بلاکچین امن، شروع شد. توجه داشته باشیم که هایپرلجر یک ارز دیجیتال، یک بلاکچین یا نام یک کمپانی نیست! به تعبیر آقای برایان بهلندورف، مدیر اجرایی Hyperledger : “هایپرلجر یک همکاری مشترک اوپن سورس بین کاربران و ارائه دهنگان راه حل های مبتنی بر هایپرلجر می باشد که تمرکز آن روی کاربردهای بلاکچین در صنعت و همچنین ایجاد تعامل بین بخش های مختلف از صنعت می باشد”. هایپرلچر تحت لینوکس پایه گذاری شده و مانند بسیاری از پروژه های اوپن سورس تحت لینوکس، توسط جامعه اوپن سورس، دائما در سراسر جهان در حال بازبینی و بهبود می باشد. پروژه هایپرلجر توسط مدیرانی از صنایع مختلف (اقتصاد، بانکداری، اینترنت اشیاء، زنجیره تأمین، شرکت های تولیدی و  واحدهای فناوری) اداره می شود. بر خلاف اتریوم که توسعه دهندگان را وادار می کند تا اپلیکیشن های خود را بر پایه یک مجموعه پروتکل ثابت، توسعه دهند،نگرش هایپرلجر اینگونه است که مارکت های مختلف موجود در دنیا، هر کدام زنجیره خصوصی (Private Chain) خود را دارند و اپلیکیشن های هر کسب و کار منحصر بفرد با قوانین مختص خودش پیاده سازی می شوند.

چرا به هایپر لجر نیاز داریم؟

با آزمایش‌های سخت، توسعه‌دهندگان متوجه شدند که در شبکه‌های بلاکچین، که در آنها نودهای اعتبار سنج(Validating nodes) لازم است هر تراکنش را معتبر سازند (Validating) و همزمان شبکه را نیز بگرداند، از لحاظ مقیاس‌پذیری انرژی بسیار زیادی می‌طلبد. علاوه بر این، تراکنش‌هایی که یک معیار محرمانه بودن و خصوصی‌بودن به آنها اضافه شده، روی بلاک‌چین‌های عمومی، به دلیل معیارهای فرساینده‌ای که برای اطمینان از یکپارچگی یک تراکنش ایجاد شده‌اند، نمی‌توانند اجرا شوند. فرض کنید باب در هند زندگی می‌کند و می‌خواهد از آلیس که در سوئیس زندگی می‌کند شکلات بخرد. از آنجا که آنها دوست قدیمی هستند، آلیس تصمیم می‌گیرد که شکلات‌ها را به باب با یک تخفیف سخاوتمندانه بفروشد. نکته در اینجا این است که آلیس محصولات خود را به تعدادی از بازارهای دیگر نیز عرضه می‌کند و همچنان از آنها می‌خواهد که با قیمت‌های استاندارد از او خرید کنند. علاوه بر این، برای رسیدن محصول از آلیس به باب چندین شخص ثالث لازم هستند تا تراکنش را کامل کنند. این اشخاص ثالث ممکن است برخی از جنبه‌های دیگر محصول، مانند بیمه کیفیت، تأییدیه حمل و نقل، تأییدیه پرداخت و مواردی بیش از این را تأیید کنند. اما آنها نیازی به دانستن در مورد معامله خاص بین باب و آلیس ندارند.

نتیجه گیری :
هایپر لجر برای شرکت‌ها ابزاری مفید و قدرتمند است تا فناوری های دفترکل توزیع شده را بیاموزند و در مدل های تجاری خود وارد کنند. هایپر لجر که بر اساس اصول متن باز موسسه لینوکس ایجاد شده، در حال تبدیل به یکی از پویاترین جامعه‌ها و محیط‌های تعاملی برای توسعه دهندگان حوزه بلاک چین است.


 

لینک های مفید
بالا