ارز دیجیتال

jquery چیست؟

1401/12/21 0

Jquery چیست برای اینکه بدانیم به راحتی باید گفت که یک کتابخانه یا چارچوب کاری برای زبان برنامه نویسی سمت سرویس گیرنده جاوا اسکریپت (JavaScript framework) است که هدف اصلی آن فراهم آوردن زمینه ی استفاده ی آسان از زبان نام برده در برنامه نویسی تحت وب و طراحی سایت (صفحات وب) می باشد. jQuery یک کتابخانه از جاوا اسکریپت است . از آن جایی که کتابخانه ی JQuery بسیاری از امکانات و عملیات قابل اجرا توسط زبان جاوا اسکریپت را گرفته و در قالب یک سری تابع می گنجاند که می توانید به راحتی هر چه تمام تر فراخوانی و اجرا کنید (با کم ترین میزان کدنویسی بیشترین عملیات ممکن را اجرا کنید)، می توان آن را یک لایه ی سطح بالا (abstraction layer) نیز نامید. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که کتابخانه ی ذکر شده به هیچ وجه نمی تواند کاملا جایگزین JavaScript گردد. اگرچه jQuery در بسیاری از موارد میزان کدنویسی را کاهش داده و در عین حال همان عملیات قابل اجرا توسط جاوا اسکپریت را اجرا می کند، اما نباید فراموش کنید که توابع و دستورات jQuery هم در حقیقت همان کد زبان جاوا اسکریپت است. با توجه به آنچه گفته شد،در لزومی ندارد برای استفاده از کتابخانه ی مزبور حتما یک متخصص در زمینه ی برنامه نویسی با جاوا اسکریپت باشید.در واقع، jQuery سعی دارد بسیاری از کارهایی که می توان با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت پیاده سازی کرد، همچون دستکاری DOM و فراخوانی توابع AJAX، را تسهیل نماید. از این رو لازم نیست درباره ی جاوا اسکریپت اطلاعات بسیار بالایی داشته باشید. تعدادی زیادی کتابخانه ی جاوا اسکریپت وجود دارد که در حال حاضر jQuery پرکاربردترین و کارآمدترین آن ها محسوب می شود. از جمله دلایل محبوبیت این کتابخانه می توان به قابلیت توسعه پذیری بالا اشاره کرد. بنابراین شما می توانید برای هر کاری که تصورش را می کنید، افزونه (plugin) پیدا کنید. قدرت و کارایی بالا، دامنه ی وسیع افزونه های پرکاربرد، ساختار نگارشی روان و کارآمد این چارچوب کاری را از دیگر کتابخانه های jQuery تمایز بخشیده است. پس فهمیدیم که jquery چیست( همچنین برخی افراد معادل فارسی آن یعنی جی کوئری را استفاده می کنند)... در مطالب آموزشی بعدی به بررسی سایر خصوصیات و موارد فنی jquery می پردازیم.

تاریخچه jquery  :

در سال 2005، یک برنامه نویس وب به نام جان رسیگ که روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کرد، از نوشتن کدهای جاوا اسکریپت برای چندین مرورگر خسته شده بود. او تصمیم گرفت که با ساخت کتابخانه‌ی جاوا اسکریپت خود، این مشکل را حل کند. از این طریق بود که jquery در سال 2006 وارد بازار شد. جان رسیگ در وب سایت رسمی خود جی کوئری را به عنوان یک کتابخانه‌ی Javascript معرفی کرد که هدف اصلی‌اش جذاب کردن روند نوشتن کدهای جاوا اسکریپت است. این ابزار کدهای مشابه و تکراری را شناسایی کرده و بخش‌های غیرضروری آن‌ها را حذف می‌کرد. در نتیجه دیگر لازم نبود برنامه نویس کدهای طولانی و خسته کننده را تکرار کند. جی کوئری در آن زمان دو قابلیت اصلی داشت که بسیار مورد توجه برنامه نویسان قرار گرفت. یکی این بود که jquery سیستم API آسانی را برای ایجاد تغییرات در یک صفحه وب به کاربر ارائه می‌کرد. با این نرم‌افزار انتخاب اجزای مختلف سایت بسیار راحت‌تر شده بود. این قابلیت انتخاب اجزا بعدها گسترش یافت و به کتابخانه‌ای مجزا به نام Sizzle تبدیل شد. دومین قابلیت این بود که با استفاده از جی کوئری دیگر تفاوتی بین مرورگرهای مختلف وجود نداشت. قبل از آن سازگار کردن یک کد برای چندین مرورگر کار سختی بود. بعدها با محبوب شدن این کتابخانه، قابلیت‌ها و تکنیک‌های بیشتری مثل استفاده از انیمیشن و Ajax به آن اضافه شد. البته باید ذکر کرد که در سال‌های اخیر محبوبیت این کتابخانه در مقایسه با سال‌های اوجش کاهش پیدا کرده است و برخی از سایت‌های معروف مثل GitHub و Bootstrap به دلیل روی کار آمدن نرم‌افزارهای جدید، jquery را از سایت خود حذف کرده‌اند.

کاربرد JQuery  در طراحی سایت :

در دنیای طراحی وب، تمام وب سایت‌ها و صفحات وب از دو بخش server-side (بخش سرور) و client-side (بخش کاربری) تشکیل شده‌اند. بخش کاربری قسمتی از سایت است که ما می‌توانیم به کمک مرورگرهای مختلف آن را مشاهده کنیم. برای طراحی بخش کاربری سایت از زبان‌های نشانه‌ گذاری مانند HTML، CSS و همچنین از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و کتابخانه معروف آن یعنی JQuery استفاده می‌شود. برای درک کاربرد JQuery ابتدا باید آشنایی اولیه با زبان جاوا اسکریپت داشته باشیم.

نتیجه گیری :
به طور خلاصه، من فکر می‌کنم که وب در حال حاضر از JQuery عبور کرده است، امروزه ما ابزارهای بهتر و سبک تری در اختیار داریم. اما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب، گاهی اوقات هنوز هم نیاز به استفاده از JQuery وجود دارد، زیرا همانطور که قبلاً اشاره کردم، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین ممکن است با موقعیت‌هایی مواجه شوید که مجبور به استفاده از آن باشید، در چنین مواردی، فقط می‌توانید به مستندات آنها مراجعه کنید. و شما مشکلی نخواهید داشت زیرا تا آن مرحله به جاوا اسکریپت بسیار مسلط خواهید بود.


 

لینک های مفید
بالا