ارز دیجیتال

صرافی جاست سوآپ چیست؟

1402/02/12 0

Just Swap یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر بلاک چین ترون است و معاملات توکن‌های ساخته شده بر اساس استاندارد TRC20 را پشتیبانی می‌کند. تمام کارمزدهای جمع آوری شده در Just Swap ، در بین تامین کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود. در این پلتفرم، شما هم می‌توانید TRX به یک توکن TRC20 و هم توکن‌های TRC20 را با یکدیگر معامله کنید.

صرافی جاست سوآپ چیست؟

صرافی JustSwap اولین پروتکل غیرمتمرکز تبادل توکن در پلتفرم ترون (Tron) است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا توکن‌های TRC-20 را با کارمزد ارزان و به طور سریع، مبادله کنند. این صرافی، همچنین شرایطی را برای درآمدزایی از طریق سپرده‌گذاری فراهم کرده است. کاربران می‌توانند با ارائه‌ نقدینگی، کارمزد تراکنش‌ها را به عنوان پاداش دریافت کنند. هیچ بخشی از کارمزد تراکنش، به پلتفرم اختصاص نمی‌یابد. بنابراین سود حاصل از دریافت کارمزدها، قابل‌توجه خواهد بود. به طور کل، صرافی JustSwap بستری برای تبادل ارزان و سریع توکن‌های TRC-20 و درآمدزایی است. بسیاری از کاربران، این صرافی را با نام صرافی غیرمتمرکز ترون می‌شناسند. راه‌اندازی صرافی JustSwap را می‌توان به عنوان اولین گام از طرحی سه‌مرحله‌ای برای ایجاد یک اکوسیستم DeFi، در بلاکچین TRON دانست. اقدامات بعدی، مربوط به راه‌اندازی استیبل کوین و پروتکل ییلد فارمینگ (Yield Farming) است.

پلتفرم Just Swap چگونه کار می‌کند؟

صرافی جاست سواپ  که به‌تازگی و با نسخه بتا راه‌اندازی شد، تقریباً نظیر صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) یا یونی سواپ (Uniswap) کار می‌کند. تفاوت اصلی آن این است که بر روی بلاک چین ترون کار می‌کند و در نتیجه کارمزد تراکنش‌های آن برای تأمین نقدینگی در استخر نقدینگی این DEX و هم برای مبادلات توکن‌ها، بسیار کم و حدود ۰.۳ درصد است. این صرافی یک پروتکل نقدینگی خودکار است و برای انجام یک معامله نیازی به ارائه پیشنهادها و سفارش‌های همسان نیست. هیچ سازمان و یا مؤسسه متمرکزی در این معاملات دخالتی ندارند. استخرهای معاملاتی به کمک قراردادهای هوشمند تبادل توکن‌ها را انجام داده و میزان حجم نقدینگی را مدیریت می‌کنند. پلتفرم Just Swap برای اطمینان از درستی و اعتبار تراکنش‌هایش از تابع “X*Y=K” استفاده می‌کند. امکان مبادله میان توکن‌های TRC20 با TRX و همچنین با یکدیگر در این پلتفرم وجود دارد و کاربران می‌توانند برای کسب سود از طریق تأمین نقدینگی برای استخرها نقدینگی بپردازند. برای انجام این کار شما می‌توانید نقدینگی جفت توکن موردنظر خود را با یکدیگر به‌صورت هم‌زمان تأمین کنید. زمانی که معامله بر روی جفت ارز انتخابی شما انجام شود، حدود ۰.۳ درصد از آن تراکنش به‌عنوان پاداش به شما تعلق می‌گیرد.

چه مواردی را جهت کار با جاست سوآپ باید در نظر گرفت؟

به منظور کار با این صرافی موارد زیر را در نظر داشته باشید:
•    انجام معاملات در این صرافی بسیار راحت است و احتیاجی به تایید هویت یا KYC نمی باشد.
•    در قیاس با Uniswap و Moonyswap، امکان اضافه کردن توکن های سفارشی یا Custom Token وجود ندارد. از مزایای این کار آن است که نمی گذارد توکن های نامعتبر یا کلاهبرداری در صرافی لیست شود، ولی این روش باعث متمرکز ‌شدن جاست سوآپ می شود، زیرا فقط شرکت ترون اجازه لیست شدن توکن ها در Just Swap را می دهد.
•    میزان نقدینگی Just Swap در اوایل سپتامبر 2020 در حدود ۴۷ میلیون دلار است، که از آغاز راه اندازی این صرافی از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است. در زمان راه اندازی نقدینگی جفت ارز رمزنگاری آن حدود ۱ میلیون دلار بوده است. میزان معاملات در تاریخ 6 ژوئیه 2021 برابر با 20,401,308.47 دلار بوده، در حالی که در آغاز کار حدود ۵۰۰ هزار دلار بوده است. میزان دریافت کارمزد های تراکنش ها در شروع راه اندازی حدود ۱۵۰۰ دلار بوده، ولی در حال حاضر به میزان حدود ۳۴۵ هزار دلار رسیده است.
•    در زمان هایی که نقدینگی جفت ارز رمزنگاری مد نظر شما کم باشد، لازم است مقدار Slippage را از منوی Advanced Settings برگزینید. این ویژگی می تواند قیمت توکن را تا حدی افزایش دهد که شما قادر به خرید آن شوید.

نتیجه گیری :
به طور کلی اکوسیستم جاست اهداف جالبی را پیگیری می‌کند؛ باید دید که در آينده تیم پشت این پروژه می‌تواند به هدف خود برسد یا خیر. وجود افرادی مثل جاستین سان و شرکت‌های بزرگ پشت این پروژه می‌تواند پتانسیل بالایی برای رشد ارزش توکن جاست داشته باشد. در کل هیچ اجماع جهانی در مورد تغییرات مثبت یا منفی قیمت ارز دیجیتال جاست در آینده وجود ندارد. در واقع، رشد احتمالی این توکن به عوامل مختلفی بستگی دارد: اعلانات تیم، فناوری‌های جدید پروژه‌های جاست، بازار رمزارزها به طور کلی، موقعیت قانونی و … .


 

لینک های مفید
بالا