ارز دیجیتال

سئو خارجی چیست؟

1402/01/21 0

در حال حاضر طراحی سایت و کسب و کارهای اینترنتی در حال رشد و پیشرفت هستند و تلاش می‌کنند که رقبای خود را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند و رهبر صنعت خودشان باشند. یکی از مسائلی که موجب برتری یک کسب و کار نسبت به بیزینس‌های دیگر می‌شود، سئو خارجی است. در صورتی که بتوانید روی سئوی خارجی (Offpage SEO) سایت خود کار کنید، مطمئن باشید که خیلی زود تعداد مخاطبان سایت شما افزایش می‌یابد و فروش کسب و کارتان بیشتر می‌شود. در این مقاله در مورد مفهوم سئو خارجی و فاکتورهای موثر روی آن صحبت خواهیم کرد. در صورتی که تمایل دارید فاکتورهای سئوی خارجی را برای کسب و کار اینترنتی خود رعایت کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

سئو خارجی چیست؟

«سئو خارجی یا سئو خارج از صفحه» (Off-Page/ Off-Site SEO) به مجموعه تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی گفته می‌شود که در خارج از وب‌سایت برای بهبود رتبه‌بندی در «صفحات نتایج موتورهای جستجو» (Search Engine Results Pages | SERP) انجام می‌دهیم. این تکنیک‌ها بیرون از محدوده وب‌سایت انجام می‌شوند و فعالیت‌هایی مثل لینک‌سازی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و پیگیری «ذکر نام برند» (Mention) در سراسر وب را شامل می‌شوند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند سئو خارجی تنها روی گرفتن بک‌لینک تمرکز می‌کند، در حالی‌که لینک‌سازی یکی از بخش‌های سئو خارجی است و تمام آن نیست. تلاش‌های سئو خارجی با هدف بهبود دیدگاه کاربران و موتورهای جستجو در مورد «کیفیت» (Quality)، «اعتبار» (Authority) و «محبوبیت» (Popularity) وب‌سایت انجام می‌شوند.

مزایای سئو خارجی چیست؟

در فرایند مدیریت و اجرای سئو خارجی از روش‌های مختلفی بهره گرفته می‌شود. با افزایش اعتبار  و بالا رفتن رتبه وب‌سایت، ماشین هوشمند جستجوی گوگل به این باور می‌رسد که وب‌سایت با تولید محتوای با کیفیت، مطالب مفیدی را منتشر می‌کند و قابل اطمینان است. این اعتبار سبب خواهد شد تا سایت بارها و بارها در بین گزینه‌های معرفی شده در فهرست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود. تولید محتوای سئو شده سبب می‌شود تا کاربران بیشتری به وب‌سایت مراجعه کنند و فروش کالاها و خدمات افزایش یابد. این روند همانند دنباله‌ای پایان‌ناپذیر از وقایع است که با هزینه تولید محتوای سئو شده و سفارش تولید محتوا برای وب‌سایت را مقرون به صرفه می‌کند.  افزایش یازدیدکننده سبب می‌شود تا وب‌سایت در مکان‌های مختلف و به روش‌های گوناگون معرفی و با تأیید صحت آن بر رتبه وب‌سایت افزوده شود. از سوی دیگر، تولید محتوای سئو شده و مشاهده شدن مکرر وب‌سایت، باعث تقویت رتبه وب‌سایت و جلب هرچه بیشتر اعتماد کاربران می‌شود. گوگل به تازگی مفهومی به نام امین بودن را معرفی کرده است. این مفهوم به استقرار رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد و استمرار رابطه شکل‌گرفته فی‌مابین وب‌سایت و کاربران آن، اشاره دارد. این اعتماد کاربران به وب‌سایت و امین بودن وب‌سایت نسبت به اعتماد کاربران خود، نقش مهمی را در تعیین رتبه وب‌سایت ایفا می‌کند و رابطه مستقیمی با سئو خارجی دارد. به عبارت ساده‌تر، گوگل می‌خواهد وب‌سایت‌هایی را در فهرست نتایج جستجوهای خود نمایش دهد که مهارت و توانمندی آن در تولید محتوای با کیفیت و نیز انتشار محتوای سئو شده، توسط تعداد مراجعان و تأیید سایر وب‌سایت‌ها به اثبات رسیده باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید به عنوان یک متخصص در مورد یک موضوع شناخته شوید، تولید محتوای با کیفیت و اعلام این ادعا از سوی خود شما کافی نیست بلکه سایر وب‌سایت‌های مرتبط با حیطه تخصصی شما، باید با انجام خدمات تولید محتوا و انتشار محتوای سئو شده، مطابق با ادعای شما، موافق باشند. چنین موافقتی از طریق لینک‌هایی که به وب‌سایت شما ارجاع داده می‌شوند،  نشان داده شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 چرا سئو خارجی مهم است؟

از آنجایی که الگوریتم های گوگل در جستجو (search algorithms) و فاکتورهای سئو و رتبه بندی سایت، دائماً در حال تغییر است، توافق کلی انجمن SEO، بر اساس مرتبط بودن، قابلیت اطمینان و اعتبار است. همین امر باعث می شود سئو خارجی، هم چنان نقش اساسی در رتبه بندی یک وب سایت را ایفا کند. ما تمام الگوریتم هایی که گوگل، برای رتبه بندی و امتیاز دادن به محتوای سایت استفاده می کند را نمی دانیم. اما داده های حاصل از عوامل مختلف در رتبه بندی موتورهای جستجو، نشان می دهد که سئو خارجی، بیش از 50% در رتبه بندی سایت شما تاثیر گذار است. وبسایتی که با کیفیت باشد و مطالب خوب ارائه دهد، احتمال اینکه بک لینک بگیرد، خیلی زیاد است. هم چنین شانس اینکه آن محتوا، در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، لایک بگیرد، بوک مارک (bookmarked) شود و در انجن های مختلف به اشتراک گذاشته شود، خیلی زیاد است. ما در ویکی دمی برای شما عزیزان لیست جامعی از بک لینک های با کیفیت و رایگان قرار داده ایم و این لیست به صورت روزانه در حال آپدیت است. برای مشاهده این لیست می‌توانید به صفحه‌ی لیست بک لینک مراجعه کنید.

نتیجه گیری :
ممکن است سئو خارجی سخت تر از سئو داخلی بنظر آید، زیرا بسیاری از فاکتورهای خارجی به طور کامل تحت کنترل شما نیست. درحالیکه کل موضوع همین است. هرچه بدست آوردن چیزی سخت تر باشد، به عنوان یک عامل رتبه بندی، بیشتر قابل اطمینان خواهد بود. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که فعالیت های سنتی بازاریابی آنلاین و آفلاین می‌توانند به طور غیرمستقیم بر بسیاری از عوامل فوق تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، هنگامی که Tesla در سال 2018 یک ماشین به فضا پرتاب کرد، مقالات بیشماری به صورت آنلاین به نام تسلا اشاره داشتند. 

بالا