ارز دیجیتال

تحلیل آنچین چیست؟

1402/02/06 0

یکی از مشخصات شبکه‌های غیرمتمرکز همچون دفتر کل توزیع شده (DLT) و بلاکچین، وجود نسخه‌های بروزی از داده‌های شبکه در دستان شرکت‌کنندگان آن است. این امر اجازه می‌دهد تا داده‌های شفاف و غیرقابل مخدوش‌سازی مربوط به تراکنش‌ها، منبعی کم‌نظیر برای تحلیل اتفاقات درون شبکه را فراهم کند. به این سبک از تحلیل که با پیدایش ارزهای دیجیتال آغاز شد، تحلیل آن‌چین (On-Chain Analysis) یا تحلیل درون زنجیره‌ای می‌گویند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا این سبک از تحلیل را بیشتر باز کنیم و بگوییم تحلیل آنچین چیست؟

تحلیل آنچین چیست؟

تحلیل آنچین شامل بررسی فعالیت‌ها و تراکنش‌های ثبت شده روی بلاک چین یک ارز دیجیتال است. تحلیلگران درون زنجیره ای درصدد بهبود درک شبکه با هدف پیش بینی حرکت قیمت در آینده از طریق معیارهای و شاخص های مختلف آنچین هستند. مشابه تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) که به دنبال درک ارزش واقعی یک پروژه رمز ارزی است، تحلیل آن چین نیز با استفاده از اطلاعات عمومی روی بلاک چین به بررسی ارزش یک شبکه می‌پردازد. علاوه بر این، تریدرها و سرمایه گذاران با ترکیب تحلیل آنچین و تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)، استراتژی‌های معاملاتی و نقاط ورود و خروج به ترید را تعیین می‌کنند. به طور خلاصه، مهمترین کاربرد تحلیل درون زنجیره ای، استفاده از داده‌های مربوط به کیف پول و تراکنش‌های در دسترس برای تحلیل رفتار تریدرهای بازار یک رمز ارز است.

تاریخچه تحلیل آنچین :

تاریخچه خلق اولین شاخص آنچین به سال 2011 برمی‌گردد، این شاخص نشان‌دهنده حجم معاملات و تراکنش‌های بیت‌کوین است. این شاخص توسط کاربری به نام Bytecoin در پلتفرم Bitcointalk معرفی شد. بسیاری از صاحب‌ نظران و تحلیلگران خبره بازارهای مالی اعتقاد دارند که بازار را خرید و فروش پول هوشمند جابه‌جا می‌کند. قیمت‌ها زمانی افزایش می‌یابند که پول هوشمند اقدام به خرید کند و برعکس، بازار زمانی ریزشی می‌شود که پول هوشمند اقدام به فروش دارایی خود کند. شاخص CDD به دنبال رصد رفتار پول هوشمند در بازار رمز ارزهاست. دومین شاخص آنچین در سال 2014 توسط کاربری به نام Gbianchi در پلتفرم Bitcointalk معرفی شد. ارزش شبکه یا Network Value  شاخصی بود که توسط این کاربر معرفی شد.  این شاخص از ضرب قیمت ارز در تعداد ارزهای در گردش به دست می‌آید. تحلیلگران از این شاخص برای دسته‌بندی و ارزیابی کلی یک ارز استفاده می‌کنند. چند سال بعد آقای جان راکلیف با فرمول جدید روی این شاخص HODL Wave را ایجاد کرد. روند تحول تحلیل آنچین در چند سال اخیر رشد خیره‌کننده‌ای پیدا کرد. افراد متخصصی همچون دیمیتری کالچکین (Dnitry Kalichkin)، نیک کارتر (Nic Carter) ، آنتوئین کالوکس (Antoine Le Calvex)، دیوید پوئل (David Puell) ، مراد محمودف (Murad Mahmudov) با ارائه شاخص‌های جدیدی توانستند تحلیل آنچین را وارد فاز جدیدی کنند و به شکل امروز در بیاورند.

تحلیل On-Chain چگونه کار می‌کند؟

اطلاعات درون‌زنجیره‌ای معمولاً شامل اطلاعات مربوط به تمام تراکنش‌هایی است که در یک شبکه بلاک چین عمومی رخ می‌دهند. برای مثال، جزئیات مربوط به تراکنش‌ها مثل کارمزد، هزینه ماینرها، پاداش‌ها و کد قراردادهای هوشمند از این قبیل داده‌ها هستند. بررسی داده های درون زنجیره ای معمولاً طبق سه شاخصه اصلی استوار است و بر اساس آنها کار می‌کند. این سه شاخصه اصلی شامل موارد زیر هستند:
•    ارزش بازار یک ارز دیجیتال (Market Capitalization)
•    وضعیت هولد کردن (Hold)
•    چشم‌انداز آینده ارز دیجیتال مورد نظر

نتیجه گیری :
شاخص‌ها و معیارهای مختلفی در تحلیل آنچین وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بازار را تجزیه‌وتحلیل کنید. این تحلیل باید با درک تحلیل تکنیکال نیز همراه باشد. تحلیل آنچین برای سرمایه‌گذاران بلندمدتی بسیار مفید است که می‌خواهند در قیمت‌های پایین بخرند و در قیمت‌های بالا بفروشند. با نگاه‌کردن به داده‌های آنچین، می‌توان دید جامع‌تری از رفتار و روان‌شناسی بازار در‌مقایسه‌با نگاه‌کردن صِرف به عملکرد قیمت به‌دست آورد.


 

لینک های مفید
بالا