ارز دیجیتال

تحلیل آنچین چیست؟

1402/10/11 0

سرمایه‌گذاران با تجربه بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند که ردیابی و نظارت مداوم در بازار مالی یکی از راه‌های مهم برای کسب سود است. برخلاف سایر بازارهای مالی، داده‌های تراکنش‌های رمز ارزها به‌صورت عمومی در دسترس هستند و به‌راحتی می‌توان پروژه‌های خوبی که ارزش سرمایه‌گذاری دارند را شناسایی کرد. همزمان با آنکه تحلیل بنیادین و تحلیل تکنیکال، دیدگاه‌های مختلفی را در مورد روند ارزهای دیجیتال مختلف ارائه می‌دهند، آن‌چین دیتا (on-Chain Data) نیز مجموعه اطلاعاتی از تجزیه‌وتحلیل زنجیره بلاکچین هر رمزارز را در دسترس قرار می‌دهد. در این مطلب از والکس هر آنچه که باید در مورد تحلیل آنچین و داده های آن چین بدانید را بررسی می‌کنیم؛ با ما در ادامه همراه شوید.

آن‌چین دیتا چیست؟

آن‌چِین دیتا یا تحلیل درون زنجیره‌ای که از آن با عنوان آنالیز بلاکچین هم نام می‌برند یک تکنولوژی نوظهور در تحلیل رمزارزها و مخصوصا بیت کوین است. اما چرا بیت کوین در این مورد ویژه‌تر است؟ زیرا بیت کوین قدمت بیشتر و حجم داده‌های بزرگتری درون شبکه‌ی خود دارد. در حالی که دیگر رمزارزها هنوز به آن میزان داده ندارند که بتوانند خوراکی برای شاخص‌های مختلف اندازه‌گیری و تحلیل فراهم کنند. در حالت عادی ویژگی پایه‌ای و بنیادین هر بازار یا کسب‌وکار را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم آن را تحلیل کنیم و یا در مورد سرمایه‌گذاری در آن تصمیم بگیریم. این روش در هر بازار مالی سنتی کاربرد دارد و پاسخ می‌دهد. در حالی که دیتای آن‌چین موضوعی کاملا جدید و صرفا مختص رمزارزهاست. ما در دیتا آن‌چین یک چارچوب برای تجزیه و تحلیل اصول بیت کوین با عمقی بسیار بیشتر در مقایسه با شیوه‌های تحلیل دارایی‌های سنتی داریم. اما این عمق چطور تعریف می‌شود؟

معایب و محدودیت های آن‌چین دیتا:

در کنار تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که داده های آن چین دارد، برخی معایب استفاده از آن را محدود می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم. تاریخچه داده‌های موجود برای بیت کوین، برای حدود ۱۰ سال گذشته است و برای برخی از رمز ارزها حتی به کمتر از این مقدار می‌رسد. به همین دلیل برخی از داده‌ها کمتر قابل‌اعتماد هستند و ممکن است تفسیر آنها تغییر کند. راه‌حل‌های لایه ۲ مقیاس‌پذیری مانند لایتنینگ و سایدچین،‌ پتانسیل تغییر شکل حجم تراکنش‌ها را دارند. این موارد در آن‌چین دیتا اندازه‌گیری می‌شوند و ممکن است در طول زمان تغییر پیدا کنند. استفاده از آن‌چین دیتا و تحلیل‌های درون زنجیره‌ای برای تریدرهای کوتاه‌مدت و اسکالپرها اصلاً مناسب نیست. سیگنال‌های حاصل از این تحلیل‌ها برای بازه زمانی‌های بلندمدت مناسب است.

نتیجه گیری:
در این مقاله با مفهوم و کارکرد تحلیل آنچین یا درون زنجیره ای آشنا شدیم. تحلیل آنچین به بررسی عوامل بنیادین، میزان تراکنش ها و سودمندی یک رمز ارز و همچنین شبکه بلاک چین آن می پردازد. اساساً تحلیل آنچین یک زمینه نوظهور است که با استفاده از آن می توان به بررسی عوامل بنیادین، سودمندی و تراکنش های یک رمز ارز و شبکه بلاک چین آن پرداخت. همچنین تحلیلگرانی که از تحلیل آنچین استفاده می کنند، در تلاش هستند تا با افزایش و بهبود درک خود از شبکه و تحلیل پارامترهای مختلف، پیش بینی بهتری از حرکات قیمتی یک ارز دیجیتال در آینده داشته باشند. ازاین رو با به دست آوردن این اطلاعات می توان واکنش های کاربران در مورد یک رمز ارز و قیمت احتمالی آن رمز ارز در آینده را پیش بینی کرد. با این کار می توان از ورود سرمایه گذاران به بازار یک ارز دیجیتال ناموفق براثر تبلیغات اغراق آمیز جلوگیری کرد.
 

لینک های مفید
بالا