ارز دیجیتال

اوراکل چیست؟

1402/02/13 0

فناوری بلاک چین که یکی از اجزای اصلی ارزهای دیجیتال است، با تمام نوآوری‌ها و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای که برای حل بسیاری از مشکلات به ارمغان آورده، محدودیت‌های خاص خود را هم دارد. یکی از همین مشکلات عدم توانایی بلاک چین در ارتباط با دنیای بیرون است. خوشبختانه متخصصان این حوزه برای هر مشکلی که در استفاده از بلاک چین سر راهشان قرار می‌گیرد، یک راه‌حل خوب و قابل ‌قبول ارائه می‌دهند که اوراکل‌ها راه‌حل این افراد برای حل مشکل ارتباط بلاک چین با دنیای بیرون است. در ادامه می‌خواهیم به طور دقیق‌تر در مورد مفهوم اوراکل و مشکلی که سعی در حل آن دارد، صحبت کنیم و ببینیم که چرا اصلاً به چنین چیزی نیاز داریم. همچنین در مورد انواع اوراکل و کاربردهای آن‌ بحث خواهیم کرد. پس لطفاً ما را تا انتها همراهی کنید.

اوراکل چیست؟

اوراکل های بلاک چین، خدمات شخص ثالثی هستند که اطلاعات خارجی مورد نیاز را برای قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند. به زبان ساده،اوراکل ها به عنوان پلی بین بلاک چین‌ها و دنیای خارج عمل می‌کنند. بلاکچین ها و قراردادهای هوشمند نمی‌توانند به داده‌هایی که خارج از شبکه هستند (off-chain) دسترسی داشته باشند. با این وجود برای بسیاری از قرارداد‌ها، داشتن اطلاعات مناسب از دنیای خارج بسیار حیاتی است. در اینجاست که اوراکل‌های بر بستر بلاکچین وارد جریان می‌شوند. به این صورت که ارتباط میان داده‌های off-chain (بیرون شبکه) و on-chain (داخل شبکه) برقرار می‌کنند. اوراکل‌ها در اکوسیستم بلاکچین بسیار حیاتی هستند، زیرا که باعث گسترش دامنه فعالیت قرارداد‌های هوشمند می‌شوند. بدون اوراکل‌های بلاکچینی، استفاده از قراردادهای هوشمند بسیار محدود می‌شوند، به این دلیل که آنها فقط به داده‌های درون شبکه خود دسترسی خواهند داشت. برای جستجوی داده‌ها از خارج از محیط بلاکچین، قراردادهای هوشمند باید از منابع مختلفی کمک بگیرند و همینطور باید از منابع شبکه نیز استفاده کنند. همچنین برخی از اوراکل‌ها نه تنها توانایی این را دارند که اطلاعات را به قراردادهای هوشمند انتقال دهند، بلکه قابلیت ارسال مجدد آنها به منابع خارجی را نیز دارند.

رابطه بین اوراکل و قراردادهای هوشمند :

قراردادهای هوشمندی که روی شبکه‌های بلاک چین اجرا می‌شوند، باعث افزایش کارایی، شفافیت داده‌ها و قرارداد، کاهش هزینه‌های معاملات بین طرفین و همچنین کاهش ریسک می‌شوند؛ اما با این وجود برخی محدودیت‌هایی برای Smart Contractها وجود دارد. از آنجا که نیاز به داده‌های خارجی در بلاک چین و قراردادهای هوشمند در حال افزایش است، نیاز به اوراکل و فناوری‌های مربوط به آن بیش از پیش حس می‌شود. این احساس نیاز روزافزون به اوراکل‌ها نشان‌دهنده گسترش مداوم سیستم‌های بلاک چین به موارد عملی و واقعی است که در آن‌ها دقت داده‌ها بسیار اهمیت دارد.

روش کار اوراکل‌‌ :

برای اینکه با روش کار اوراکل‌‌ها بیشتر آشنا شوید و بدانید دقیقاً اوراکل چیست، باید با مفهوم API آشنا باشید. API¬ها رابط¬‌هایی هستند که نرم‌¬افزارها برای ایجاد ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می‌‌‌¬کنند. با استفاده از API این امکان وجود دارد تا اطلاعات مختلف را با استفاده از شبکه‌ی اینترنت یا سایر تکنولوژی‌‌های ارتباطی منتقل کرد. در اوراکل برای دریافت اطلاعات از منابع خارج از شبکه‌ی بلاک¬ چین، از API یا وب¬سرویس‌‌هایی استفاده می‌‌‌¬شود که توسعه‌‌دهندگان می‌‌‌توانند شخصاً آ‌‌ن‌‌ها را ایجاد کنند یا از API¬های کمپانی‌‌های مختلف استفاده نمایند. زمانی که اوراکل به اطلاعات خارج از شبکه‌ی بلاک¬چین نیاز دارد، یک درخواست به API های مورد¬نظر ارسال می‌‌‌¬کند و پاسخی را که دریافت می‌‌‌¬کند، به قراردادهای هوشمند ارسال می‌‌‌‌‌نماید. نکته‌‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اطلاعات دریافت ¬شده از API ممکن است در برخی از موارد اعتبار کافی نداشته باشد و باعث شود تا امنیت قراردادهای هوشند با چالش روبرو شود.

نتیجه‌گیری :

هم‌اکنون رمز ارزهای مبتنی بر اوراکل در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال (مثل چین لینک و پروتکل بند) جزء اصلی‌ترین پروژه‌های ارائه‌دهنده‌ی اوراکل‌ها به‌حساب می‌آیند. و به ابن دلیل، میزان تقاضا جهت استفاده از Oracleها در حوزه‌های مرتبط با امور مالی به‌صورت روزافزون در حال افزایش است. جدا از این، با افزایش محبوبیت و پذیرش قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین اتریوم، میزان تقاضا برای استفاده از Oracleها نیز بیش‌تر شده است؛ زیرا اوراکل‌ها این امکان را در اختیار قراردادهای هوشمند قرار می‌دهند تا به سیستم‌های وب و دنیای واقعی متصل شوند. درحقیقت، توسعه‌دهندگان به دنبال این هستند تا با ساخت یک پلتفرم واحد اوراکل، به‌راحتی با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.


 

لینک های مفید
بالا