ارز دیجیتال

نمودار قیمتی در تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/09/16 0

در این مقاله قصد داریم شما رو با نمودار قیمت ارزهای دیجیتال که جزء لا ینفک تحلیل تکنیکال در بازار ارز هستش آشنا کنیم. تقریبا از سیصد سال پیش یعنی زمانی که چالز داو اولین نظریه ی اقتصادی در خصوص تحلیل بازار رو ارائه داد، اهمیت قیمت ها و رابطه ی سیر نزولی و صعودی اون ها با هم به وضوح مشخص شد. با گذشت زمان معامله گران به این مهم پی بردن که تحلیل کردن تنها به نگاه کردن به جو بازار خلاصه نمیشه و باید مفاهیم مهمی در این خصوص فرا گرفت. بدین ترتیب آموزش تحلیل تکنیکال مورد توجه قرار گرفت و امروزه بخش مهم آموزش ارز دیجیتال به حساب میاد و هر معامله گر با گذروندن دوره های آموزشی به یک معامله گر حرفه ای تبدیل میشه. پیشنهاد مابه شما این هست که آموزش پرایس اکشن سایت ارزسنج رو مشاهده کنین. نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال از ابزارهای مهم و جدا نشدنی این تحلیل هستش. اما نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ نمودار قیمت از چه اجزایی تشکیل شده اند؟ کاربرد نمودار قیمت چیست؟ و ... با دنبال کردن این مقاله به تمام این پرسش ها پاسخ داده میشه. اما قبل از همه تعریفی کوتاه از تحلیل تکنیکال داشته باشیم با ما همراه باشین.

نمودار قیمت چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نمودار یا چارت قیمتی رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی درباره این ابزار به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نمودار قیمت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که منظور از چارت قیمت، نمودارهایی هست که میزان افزایش قیمت، رشد ارز دیجیتال، نزول رمزارز و کلیه عملکرد کوین یا توکن رو در بازه زمانی مشخص به شما نشون میده. با استفاده از نمودار قیمت علاوه بر اینکه میشه وضعیت ارز دیجیتال از گذشته تا الان رو متوجه شد، این امکان هم وجود داره که با تحلیل کردن چارت ارز دیجیتال مورد نظر، آینده اون ارز رو هم پیش بینی کرد. جالب اینجاست که بدونین یه نمودار قیمت دنباله ای از قیمت هایی هست که در یه بازه زمانی مشخص رسم میشه. در نمودار، محور عمودی مقیاس قیمت رو نشون میده و محور افقی مقیاس زمان رو نشون میده. قیمت ها از چپ به راست در محور افقی نشون داده میشن که جدیدترین حرکت قیمت دورترین در سمت راست هست. تحلیلگران از نمودارها برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف اوراق بهادار و ارزهای دیجیتال و پیش بینی حرکت های آینده در بازار استفاده می کنند. با اینکه یه تریدر تقریبا به صورت انحصاری در نمودارها استفاده می کنه، ولی استفاده از نمودارها فقط به تجزیه و تحلیل تکنیکال رمزارزها محدود نمیشه.

چارت قیمتی

معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال:

همونطور که گفتیم، نمودارها گرافی از اطلاعات قیمتی ارزهای دیجیتال ارائه میدن. به عبارت دیگه، نمودار داده های تاریخی طراحی شده بر اساس قیمت و حجم معاملات در بازه های زمانی مختلف هست. استفاده از نمودارها خیلی متدوال هست و تکنیکالیست ها اکثرا به چارت اشاره می کنند. نمودار قیمت ارز دیجیتال از دو بعد قیمت و زمان تشکیل میشه. نمودارها انواع مختلفی دارن که می تونین از اون ها استفاده کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

نمودار خطی

یکی از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار خطی هست. این نمودار با وصل کردن نقاطی که قیمت پایانی ارز دیجیتال رو نشون میده، به وجود میاد. با توجه به اینکه در کدوم تایم فریم زمانی هستین، هر نقطه قیمت پایانی همون تایم فریم رو نشون میده. مثلا در تایم یک روزه هر نقطه قیمت پایانی یه روز رو مشخص می کنه. این نمودار برای افرادی که قصد ارائه گزارش عمومی از بازار و حرکات قیمتی گذشته رو دارن، خیلی ساده و واضح هست.

نمودار میله ای

یکی دیگه از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار میله ای هست که نسبت به حالت قبلی کامل تره. نمودار میله ای علاوه بر قیمت پایانی اشاره به قیمت آغازین، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت هم داره. هر میله یه خط عمودی هست که از پایین ترین قیمت شروع میشه و تا بالاترین قیمت میره. قیمت ابتدایی یه خط کوتاه در طرف چپ و قیمت پایانی خط کوتاهی در سمت راست خط میله ای هست.

نمودار شمعی

یکی دیگه از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی هست که هیچ اطلاعات اضافی ترین نسبت به نمودار میله ای به ما نمیده، ولی ساختار نمایشی اون جوری هست که با یه نگاه میشه روند قیمت ارز دیجیتال رو تفسیر کرد که در یه تایم فریم مشخص روند صعودی بوده یا نزولی. این گونه که روند قیمت روی یه کندل با صعود در بازه زمانی مشخص سبز رنگ یا روشن هست و در زمان نزول قیمت به رنگ قرمز یا تیره نشون داده میشه.

نتیجه گیری:
ما در این مقاله تعریفی از نمودار قیمت ارزهای دیجیتال داشتیم و سعی کردیم پاسخ کاملی به اینکه نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟ داده باشیم. تحلیل عضو جدانشدنی بازار ارزهای دیجیتال هستش. یک معامله گر یا سرمایه گذار برای موفقیت در بازار کریپتوکارنسی باید با تحلیل بازار آشنا باشه. تحلیل تکنیکال از مهمترین این تحلیل ها ست و نمودار قیمت از ابزارهای اصلی این تحلیل به شمار میاد. با گذروندن دوره های آموزشی ارز دیجیتال ارزسنج که توسط اساتید مجرب برگزار میشه میتونین به این مهم دست پیدا کنین. موفق و پرسود باشید
 

لینک های مفید
بالا