ارز دیجیتال

قالب سایت آماده چیست؟

1401/12/16 0

سال‌ها پیش، زمانیکه طراحی سایت در اوایل شکل‌گیری خود بود، صفحات وب تنها از چند باکس رنگی و تصاویر ساده تشکیل می‌شدند. برای این کار، افراد صفحات یک سایت را با استفاده از HTML طراحی می‌کردند یا طراحی سایت‌ها را به دست طراح سایت می‌سپردند. امروزه با گسترش اینترنت و وجود سیستم‌های مدیریت محتوا، طراحی صفحات وب به طور کلی تغییر پیدا کرده است و راه‌اندازی یک وب سایت، دیگر کاری عجیب غریبی نیست. کاربران با اندکی سواد طراحی سایت و برنامه‌نوبسی می‌توانند با استفاده از قالب‌های آماده یک وب سایت با امکانات مناسب طراحی کنند. در ادامه در مورد ویژگی‌های قالب‌های آماده سایت شرح خواهیم داد.

قالب سایت آماده چیست؟

معنی تمپلیت در فارسی یعنی الگو و قالب. در پاسخ به پرسش قالب سایت چیست بایستی گفت یک قالب وب (Web template)، صفحه وب از قبل طراحی شده ای است که فاقد محتویات، تصاویر و متن است. استفاده از قالب آماده سایت کاربران عادی را قادر می سازد تا بدون نیاز به دانش تخصصی طراحی وب و کد نویسی، وب سایت خود را با ظاهری مناسب آماده کنند. طراحی قالب سایت در طرح ها و گونه های متفاوتی براساس دسته بندی شغلی صورت می گیرد از جمله
•    قالب سایت شرکتی
•    قالب آماده سایت پزشکی
•    قالب سایت خبری
•    قالب وب سایت شخصی
•    …
بسیاری از قالب های آماده سایت یا تمپلیت ابتدایی به صورت آنلاین و رایگان قابل دسترس می باشند، اما سایر آن ها با مبالغ منطقی به فروش می رسند که این مبلغ به مراتب بسیار کمتر از هزینه استخدام یک طراح و برنامه نویس وب سایت می باشد. مالکین وب سایت می توانند برای یافتن قالب آماده سایت برای سایت خود در اینترنت جستجو نموده و تصویر پیش نمایشی از هر یک از قالب های موجود را مشاهده کرده و مناسبترین آن ها را انتخاب نمایند. اولین مرحله برای ایجاد یک وب سایت، طراحی یک قالب صفحه بندی مناسب با ظاهری جذاب برای بازدیدکنندگان می باشد. این موضوع شامل انتخاب مناسب فونت ها، چهارچوب ها (Frames)، گرافیک ها و ترکیب رنگ های مناسب می باشد. مرحله بعدی باید این طراحی صفحات وب و ترکیب رنگ ها را به قالب HTML تبدیل نموده که این امر نیازمند تسلط بالایی به زبان HTML و نرم افزارهای مربوطه می باشد. در مرحله آخر نیز پس از طراحی قالب سایت ی مناسب، باید محتویات و متون واقعی و مناسب در وب سایت قرار بگیرد.

معایب استفاده از قالب آماده  :

برخی از مهم¬ترین مزایای استفاده از قالب¬های آماده عبارت¬اند از :
•    هزینه کم : قیمت این سایت¬ها در مقایسه با طراحی سفارشی کمتر است، زیرا می¬توان یک قالب آماده را به افراد زیادی فروخت. بنابراین افرادی که قیمت طراحی سایت و قیمت سایت فروشگاهی برای آن¬ها مهم است می-توانند از قالب آماده استفاده کنند.
•    صرفه¬جویی در زمان: همان¬طور که اشاره شد در عرض چند ساعت می¬توان با استفاده از قالب آماده صاحب سایت شد. به هنگام تولید و طراحی آن¬ها نیاز به زمان زیادی است اما پس از آن برای استفاده و راه¬اندازی سایت با قالب آماده نیاز به زمان خاصی نیست.
•    متنوع بودن: با یک جستجوی ساده در اینترنت می¬توانید به تعداد زیادی قالب آماده وردپرس هم برای سایت¬های فروشگاهی و هم سایت¬های شرکتی دست پیدا کنید که هرکدام ویژگی¬های خاص خود را دارند. شما می¬توانید براساس نیاز نزدیکترین قالب به خواسته خود را انتخاب کنید.

مزایای استفاده از قالب آماده :

در کنار مزایای گفته شده، قالب¬های آماده معایبی هم دارند که قبل از استفاده بهتر است از آن¬ها نیز آگاه شوید تا در نهایت با سنجش مزایا و معایب، بهترین تصمیم را بگیرید. معایب این قالب¬ها عبارت¬اند از :
•    امنیت وب سایت: به¬طورکلی این نوع قالب¬ها از لحاظ امنیتی ضعیف هستند. اگر از قالب¬های بدون لایسنس استفاده کنید، این نوع خطرات جدی¬تر خواهند شد، بهتر است از قالب¬های اورجینال استفاده کنید.
•    کدهای زیاد و سئو غیراصولی: از آنجایی که در قالب¬های آماده ویژگی¬های متنوعی از جمله افزودن المان¬ها بدون کدنویسی و تغییر رنگ وجود دارد، کدهای زیادی در این نوع قالب¬ها نوشته می¬شود. این کدها علاوه¬بر تاثیر منفی در سرعت بارگذاری سایت، روی سئو نیز تاثیر منفی می¬گذارند.
•    سرعت لود پایین: این قالب¬ها دارای امکانات متعددی هستند که همه آن¬ها مورد نیاز ما نخواهند بود، اما وجود آن¬ها باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت شده و درنهایت روی سئو نیز تاثیر منفی می¬گذارد. همواره در نظر داشته باشید که افزایش سرعت سایت یک عامل تعیین¬کننده در بهبود سئو سایت است.

نتیجه گیری :
تفاوت طراحی سایت با قالب آماده و اختصاصی موضوعی است که برای بسیاری از کارفرمایان ما سوال شده است. به همین دلیل در این مقاله از لاک پشت به بررسی جنبه‌های مهم تفاوت این دو روش راه اندازی وب سایت پرداختیم. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ لاک پشت کلیه سایت‌های خود را با قالب‌های اختصاصی وردپرس طراحی می‌کنیم و همه مراحل کار، بر اساس یک پروتوتایپ اختصاصی پیش می‌رود. برای بررسی نمونه کارهای طراحی سایت لاک پشت می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

لینک های مفید
بالا