ارز دیجیتال

سایت ریسپانسیو چیست؟

1401/12/21 0

این روزها داشتن نسخه موبایل در طراحی سایت برای اکثریت قریب به اتفاق وب‌سایت‌ها و به‌خصوص وب‌سایت‌های کسب‌وکار به یک ضرورت تبدیل شده است. در واقع شرایط به گونه‌ای شده که انگار باید برای هر دستگاهی یک طراحی مجزای مناسب داشته باشید: یک طرح برای آیفون، طراحی‌های متفاوت برای دستگاه‌های مختلف اندرویدی، طراحی مناسب برای تبلت‌ها و از جمله آیپد و … . در نهایت، وب‌سایت شما باید با همه دستگاه‌های مختلف و رزولوشن‌های متنوع آن‌ها سازگار باشد. علاوه بر این‌ها، بدون تردید در سال‌های آینده ابداعات متنوع‌تری را نیز شاهد خواهیم بود که باید وب‌سایت خود را با آن‌ها نیز تطبیق بدهید. اما این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ البته که تا همیشه! در واقع بالاخره به جایی می‌رسیم که دیگر امکان ایجاد طرح‌های مختلف برای انواع بی‌پایان دستگاه‌های جدید وجود نخواهد داشت. البته حتی در حال حاضر نیز طراحی نسخه‌های مختلف برای هر رزولوشن و دستگاه برای اغلب وب‌سایت‌ها امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا باید از خیر برخی از دستگاه‌ها بگذریم و فقط روی چند موردی تمرکز کنیم که بیشترین بازدیدکننده و مشتری را برای ما جذب می‌کنند؟ در این صورت باز هم بازار بزرگی را از دست خواهیم داد، چرا که مجموع کاربرانی که از دستگاه‌های مختلف نامتناسب با وب‌سایت ما استفاده می‌کنند کم نخواهد بود. اما آیا گزینه دیگری هم داریم؟

سایت ریسپانسیو چیست؟

وبسایت ریسپانسیو (Responsive) یا واکنشگرا اصطلاحی است که اگر در حوزه طراحی سایت و کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارید، احتمالاً آن را زیاد شنیده‌اید. این اصطلاح با توجه به گسترش استفاده از موبایل توسط کاربران اینترنت و وبسایت‌ها، اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است و به طوری که گوگل هم به این اهمیت و کاربرد، توجه زیادی معطوف کرده است. به همین دلیل در این مقاله از آکادمی کاپریلا به این سوال پاسخ می‌دهیم که وبسایت ریسپانسیو چیست و چه اهمیتی دارد؟ چگونه از ریسپانسیو بودن سایت خود مطمئن شویم؟ طراحی ریسپانسیو سایت چه تاثیری در سئو دارد و چگونه می‌توان از عملکرد این ویژگی در سایت خود اطمینان حاصل پیدا کنیم؟ این موارد از جمله مهم‌ترین پرسش‌ها در ارتباط با سایت‌های ریسپانسیو و یا همان واکنش گرا می‌باشد که در این مقاله به شما پاسخ می دهیم.

چرا طراحی سایت ریسپانسیو بوجود آمد؟

یعنی شما هنگام کار با کامپیوتر و زمانی که از طریق مودم (Modem) ، به شبکه اینترنت وصل می شدید، از طریق نرم افزارهای "مرورگر" (web browser) می توانستید به وب سایت های اینترنتی و امکانات آنها دسترسی داشته باشید. در آن زمان دسترسی به شبکه اینترنت فقط از طریق کامپیوتر امکان پذیر بود. اما به مرور زمان و عرضه موبایل های جدیدتر و پیشرفته تر و همچنین ورود سخت افزارها و دستگاه های جدیدی مانند "تبلت" (Tablet) به بازارها، کم کم بسیاری از مردم از آنها استفاده و خوشبختانه این ابزارها به مرور تکنولوژی های بکار رفته در آنها قویتر و بهتر شد تا جایی که شما از طریق آنها می توانستید بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ، به اینترنت و وب سایت ها، دسترسی داشته باشید. اما مشکلی در این میان وجود داشت، آن هم اندازه قاب وب سایت ها بود. بطور سنتی، تکنیک ها و روش های طراحی وب سایت از دهه 1990 صرفا برای نمایش آنها بر روی صفحه مانیتور کامپیوترها بود. ولی به مرور زمان که امکان دیدن وب سایتها از طریق تبلت و موبایل هم فراهم شد، وضعیت عوض شد و با توجه به اینکه طول و عرض صفحه نمایش این وسایل از مختصات طول و عرض مانیتور لپ تاپ و کامپیوتر بسیار کمتر است، برای اینکه بتوان یک سایت را براحتی در آنها دید باید طراحی سایت برای این دستگاه ها هم صورت بگیرد.

چطور از واکنش ‌گرا بودن سایت خود مطمئن شوید؟

از آن‌جا که طراحی سایت ریسپانسیو به مهارت کدنویسی نیاز دارد، یک کاربر معمولی از پس آن بر نمی‌آید. اما به عنوان صاحب یک وب‌سایت، قطعاً می‌توانید هنگام طراحی سایت، مساله واکنش گرایی را در نظر بگیرید و از ریسپانسیو بودن سایت خود مطمئن شوید. می‌پرسید چگونه؟ در ادامه به شما چند راه کاربردی معرفی می‌کنیم که به‌وسیلۀ آن‌ بتوانید، واکنش‌گرایی سایت خود را چک کنید. (بدون اینکه نیاز باشد سایت خود را در گوشی موبایل یا تبلت باز کنید.)

دو راه ساده برای بررسی ریسپانسیو بودن یک وب‌سایت
در ابتدا بگذارید دو مسیر راحت برای چک کردن واکنش گرایی یک وب سایت را بشناسیم :
•    وب‌سایت Am I Responsive: به سایت Am I Responsive مراجعه کنید و آدرس سایت خود را وارد کنید. این سایت به سرعت چهار نسخه کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و موبایل از سایت شما را برایتان نمایش خواهد داد و به همین راحتی می‌توانید واکنش گرایی آن را تست کنید.
•    تغییر اندازۀ صفحه مرورگر: اگر می خواهید دقیق‌تر نسخه‌های مختلف را بررسی کنید، می‌توانید مرورگر خود را از حالت تمام صفحه خارج کنید و با صفحه آن را به دلخواه بزرگ و کوچک کنید. وقتی شما اندازه مرورگر را تغییر می‌دهید، سایت شما خودش را تطبیق خواهد داد؛ به این ترتیب، از نمایش درست آن در تمام اندازه‌ها مطمئن می‌شوید.

نتیجه گیری :
تنها 3 ثانیه طول می‌کشد تا یک کاربر انتخاب کند که در سایت شما بماند یا آن‌ را ترک کند؛ بنابراین، باید نهایت تلاش خود را برای بهبود تجربه‌ی کاربری و حفظ تمرکز کاربران روی سایت انجام دهید. طراحی سایت ریسپانسیو یک راه‌حل برای بهبود تجربه‌ی کاربری سایت و سئوی آن محسوب می‌شود نه یک روش مجزا برای طراحی سایت. یک سایت ریسپانسیو نمایش درستی در گوشی‌های موبایل دارد و می‌توانید با کمک آن نظر مخاطبان موبایل را نیز جلب کنید تا سایت شما را ترک نکنند. از طرف دیگر گوگل توجه ویژه‌ای به بحث موبایل‌پسند بودن سایت‌ها دارد و در رتبه‌بندی آن‌ها نیز بسیار روی این فاکتور تاکید می‌کند. با طراحی سایت به‌شکل ریسپانسیو شما می‌توانید سایتی کارآمد برای تمامی دستگاه‌ها بسازید که در نتایج اول گوگل نیز نمایش داده می‌شود.


 

لینک های مفید
بالا