ارز دیجیتال

استاپ لاس چیست؟

1402/02/27 0

معامله‌گرانی که در بازارهای مالی با دیدگاه کوتاه‌مدت و میان‌مدت فعالیت می‌کنند معمولا برای تعیین زمان خروج خود از معاملات از حد سود و حد ضرر استفاده می‌کنند. این افراد که بیشتر بر اساس تحلیل تکنیکال به خرید و فروش در بازارهای مالی مانند سهام، ارز و … مشغول هستند، اغلب برای میزان سود و زیان خود محدوده‌هایی را تعیین می‌کنند. در این حالت، خروج از معامله با هدف کاهش زیان و افزایش سود انجام می‌شود. اجازه بدهید مثالی در این زمینه بزنیم. فرض کنید شخصی سهامی را در قیمت ۲۰۰ تومان خریده است. او بر اساس نتایج تحلیلی که روی این سهام انجام داده – که معمولا از جنس تحلیل تکنیکال است – تصمیم می‌گیرد با رسیدن قیمت به اولین سقف قیمتی مورد انتظار، مثلاً ۲۲۰ تومان سهام خود را به فروش برساند. در صورتی که قیمت سهام به ۱۸۰ تومان کاهش یابد نیز او سهام خود را خواهد فروخت. در این حالت، حد ضرر او ۱۸۰ تومان خواهد بود.

استاپ لاس چیست؟

خوشبختانه راه حلی وجود دارد که می‌توانید به یک صرافی مانند بایننس اعلام کنید که به طور خودکار در قیمت خاصی و یا زیر آن قیمت اقدام به فروش کند. برای آنهایی که با ترید آشنا نیستند، به این مکانیزم، گذاشتن استاپ لاس گفته می‌شود. اما اگر مایل به یک تعریف فنی‌تر هستید، و می‌خواهید بدانید که استاپ لاس چیست باید به طور خلاصه و مفید آن را چنین تعریف کنیم: استاپ لاس سفارشی است که در آن، به یک بروکر گفته می‌شود تا یک دارایی را زمانی که به قیمت معینی رسید، به فروش برساند. سفارش‌های حد ضرر برای محدود کردن زیان یک سرمایه‌گذار در یک پوزیشن طراحی شده‌اند. اگرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران سفارش حد ضرر را برای موقعیت‌هایی که دارایی‌هایی را خریده‌اند و انتظار بالا رفتن قیمت را دارند، مورد استفاده قرار می‌دهند، اما از آن می‌توان برای محافظت در موقعیت فروش استقراضی نیز استفاده کرد که در آن صورت اگر قیمت به بالای حد خاصی برسد، اقدام به خرید دارایی مورد نظر می‌شود. اما تعیین استاپ لاس چه کمکی به ما می‌کند؟ حد ضرر مکانیزمی عالی است و می‌تواند به روش‌های مختلفی به ما کمک کند:

حفظ پول ما: با نقد کردن خودکار دارایی‌های ما در زمانی که قیمت به قیمت خرید ما افت می‌کند و یا به سطح خاصی نزول می‌کند، از ضرر کردن کل سرمایه ما جلوگیری می‌کند. می‌توانیم استاپ لاس را قیمت خرید خود در نظر بگیریم و حتی کارمزد تراکنش‌ها را نیز به این قیمت اضافه کرده و حد ضرر را بالاتر در نظر بگیریم.

جلوگیری از این که یک موقعیت بد، بدتر شود: باعث می‌شود که شما بیش از آنچه که مایلید، پول از دست ندهید و این یعنی در حالی که امیدوارید سرمایه‌گذاری شما رشد کند، به خودتان یک محدوده عملکرد می‌دهید.

کسب حداقل مقداری سود: در حالی که شما منتظرید که کندل استیک سبز رنگ بزرگ‌تر شود، حد ضرر ، مقداری سود را برای شما تضمین خواهد کرد. استراتژی به کار بردن یک حد ضرر خوب باعث می‌شود که حال خوبی پیدا کنید. بله در واقع در پشت حد ضرر ، یک استراتژی نهفته است. تازه واردها کورکورانه معامله می‌کنند و امیدوارند که پولشان از دست نرود. اما شما نباید این‌طور باشید؛ شما باید از نمودارها کمک بگیرید و با آنها ارتباط برقرار کنید. تکنیک‌های استاپ لاس جذابی وجود دارند که می‌توانند برای شما مفید باشند. در ادامه، تعدادی از این تکنیک‌ها را بررسی می‌کنیم.

اهمیت حد ضرر برای سرمایه گذاران :

فرقی نمی‌کند شما چه فردی را سرمایه گذار خطاب کنید، منظور ما در این مقاله از واژه سرمایه گذار فردی است که فارغ از نوسان‌های قیمت و بر اساس ارزش آن دارائی اقدام به خرید یا فروش یک دارائی می‌کند.
سرمایه گذار در واقع یک واژه عمومی است اما منظور ما در این مقاله سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی هستند.
هدف اصلی سرمایه گذاران در بلند مدت، بهره بردن از مزایایی اقتصادی یک دارایی است که تنها شامل کسب سود از نوسان قیمت نمی‌شود، به همین خاطر حدضرر قرار دادن برای یک سرمایه گذار ممکن است با پیچیدگی‌های بسیاری همراه باشد.
کمی فکر کنید، نهنگی که 1000 بیت کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود دارد به یک دلیل محکم‌تر از شکستن خط روند برای فروش بیت کوین‌های خود نیاز دارد. یا فردی که سالهاست یک سهام را خریداری می‌کند به راحتی نمی‌تواند آن را بفروشد. اما نکته این است که اگر آن فرد یا آن نهنگ، نخواهد کل سرمایه خود را ببازد، باید بتواند در زمان مناسب بیت کوین‌ها یا سهام خود را بفروشد. محاسبه حد ضرر در ارز دیجیتال به خصوص برای سرمایه‌گذاران (یا هلدرها) از اهمیت بالاتری برخورد است. تصور کنید شما مقدار زیادی از دارائی‌های خود را در قیمت 290 دلار به ICP تبدیل کرده بودید و از لحظه لیست شدن آن جزو هلدرهایش بودید، اکنون چه احساسی داشتید؟!

نتیجه گیری :
یادتان باشد هیچ معامله‌گری در دنیا وجود ندارد که با نرخ موفقیت 100 درصد معاملات خود را انجام دهد، پس معامله‌گران حرفه‌ای هم مانند ما ممکن است تمامی تحلیل‌ها و تصمیماتشان درست نباشد. پس فرق یک فرد حرفه‌ای با یک فرد تازه‌کار در بازارهای مالی چیست؟ فرق بین یک معامله‌گر حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در تمامی بازارهای مالی پایبندی به حدضرر و بهینه کردن آن‌هاست.


 

بالا