ارز دیجیتال

تاریخچه تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/08/08 0

 تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل بازارهای مالی است و طرفداران زیادی دارد، افراد برای حضور در بازارهای مالی برای تجزیه و تحلیل سهام شرکتی یا قیمت یک کالا به نمودار قیمتی آن مراجعه می‌کنند. تحلیل تکنیکال روشی است که همه‌ی اصول آن بر طبق قیمت آن سهام یا کالا می‌باشد و آنچه از رفتار قیمت برداشت می‌شود و کلیه ابزاری که با استفاده از آن روی قیمت بتوان حرکت‌های آینده سهامی یا قیمت کالایی را پیش‌بینی کرد را گویند. تحلیل تکنیکال دانشی تجربی است که به تدریج در طی دویست سال گذشته تکامل‌یافته است و افراد بسیاری در رشد و هدایت آن نقش داشته‌اند. در این مقاله سعی کردیم تا حدودی به تاریخچه تحلیل تکنیکال بپردازیم.

همه‌چیز از «چارلز داو» شروع شد

«چارلز داو» جایگاه بزرگی در تاریخ مسائل مالی از آن خود کرده است و او را بیشتر به عنوان یک روزنامه‌نگار و کارآفرین می‌شناسند. وی پایه‌گذار نشریه معروف «وال‌استریت ژورنال» است که همه نشریات دیگر براساس معیارهای آن ارزیابی می‌شود. همچنین «شاخص صنعتی داو جونز» نیز توسط وی ایجاد گردیده است. 

چارلز داو در سال ۱۸۵۱ در شهر استرلینگ، ایالات متحده به دنیا آمد. پدر وی کشاورز بود و هنگامی که چارلز ۶ سال بیشتر نداشت از دنیا رفت. چارلز جوان بدون اینکه آموزش بالایی دیده باشد زمانی که فقط ۲۱ سال داشت در شهر ماساچوست به عنوان یک خبرنگار برای روزنامه «اسپرینگ فیلد» کار می‌کرد. بعدها طی رویدادهایی در روزنامه دیگری با نام “کی‌ یرنان” با “ادوارد دیویس جونز” همکار شد و این‌دو پس از مدتی خبرگزاری خودشان را تاسیس کردند و نام آنرا “داو، جونز و شرکا” گذاشتند.
شریک بعدی آنها “چارلز برگ استرسر” یک شخص ماهر در انجام مصاحبه و دریافت گزارشات بود. آنها شروع به انتشار خبرنامه‌ای از اخبار مالی نمودند و در مدت کوتاهی اشتراک خبرنامه‌‌شان به بیش از هزار عضو رسید و به عنوان یکی از منابع خبری برای سرمایه‌گذاران مطرح شدند. با این وجود هنوز مهمترین کارهای آنها در راه بود و شرکا توانستند در چند سال بعد روزنامه «وال استریت ژورنال» را به صورت عمومی درآورند و شاخص‌های مختلف داوجونز را برای سنجش عملکرد سهام شرکت‌ها معرفی نمایند.
از «داو» گرچه هیچ کتابی در زمینه تحلیل تکنیکال منتشر نشد، اما او بود که درها را به روی تحلیل تکنیکال باز کرد؛ او با ثبت متوسط بالا و پایین قیمت‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به مرتبط کردن الگوهای آنها با جریانات بازار پرداخت. سپس شروع به نوشتن مقالاتی در نشریه «وال استریت ژورنال» نمود و همیشه پس از رویدادها، شرح داد که چگونه الگوهای خاصی در بازار به وقوع پیوسته است.
سری مقالاتی که در روزنامه «وال استریت ژورنال» توسط «چارلز داو» منتشر شد براساس سه فرضیه مشهور بود که به نام «نظریه داو» شهرت دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

سه اصل «نظریه داو»

۱ – بازار همه‌چیز را منعکس می‌کند (همه‌چیز در قیمت لحاظ شده است)
۲ – قیمت‌ها براساس روندها حرکت می‌کنند ( تغییرات قیمت تصادفی نیست)
۳ – تاریخ تکرار می‌شود (واکنشی تکراری به محرک‌های مشابه در بازار نشان داده می‌شوند)

کاربرد تحلیل تکنیکال تحلیل تکنیکال معموال با معامالت کوتاه مدت کار دارد و معاملهگران بر اساس ابزارها و اندیکاتورهای مختلف این تحلیل، موقعیتهای خرید و فروش را شناسایی کرده و سپس برای کسب سود اقدام می کنند. البته تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذار ان بلند مدت نیز مفید است و به افق افراد بستگی دارد. مطلب پیشنهادی : چگونه تریدر موفق شویم؟ سیگنالهای به دست آمده از نمودارهای هفتگی، ماهانه یا ساالنه را می توان برای سرمایه گذاریهای بلند مدت استفاده کرد و معاملهگران می توانند چارچوب زمانی نمودارهای خود را با توجه به افق زمانی خود انتخاب نمایند. همچنین تحلیل تکنیکال استراتژیهای عینی را برای مدیریت ریسک، خروج، مدیریت پول و غیره در اختیار سرمایه گذار بلند مدت قرار می دهد که این روش می تواند تکنیکهای مدیریت ریسک را یادآور می شود. تحلیل تکنیکال کاربردهای زیادی دارد و این موضوع به استفاده از ابزارهای مختلف وابسته است.

وال استریت ژورنال

موفقیت روزنامه اول شرکت داو جونز باعث شد تا چارلز داو و ادوارد جونز، روزنامه دیگری به نام وال استریت ژورنال را تاسیس کرده و اولین شماره آن را در ۸ جولای ۱۸۸۹ میلادی منتشر کنند. سبک جدید این روزنامه باعث می‌شد تا خوانندگان آن به صورت روزانه اطلاعات و اخبار مهم مالی را در کمترین زمان دریافت کنند.
تا قبل از انتشار وال استریت ژورنال بسیاری از شرکت‌ها درآمد و عواید خود را از دید سرمایه‌گذاران پنهان می‌کردند که این کار باعث می‌شد، سرمایه‌گذاران نتوانند با آگاهی کامل در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

جمع بندی:

در این مقاله ای که خواندید سعی کردیم تا حدودی به تاریخچه تحلیل تکنیکال اشاره کرده باشیم. تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) روشی برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داد‌ه‌های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و… است. این نوع تحلیل تفاوت‌هایی با تحلیل بنیادی دارد هرچند استفاده از آن‌ها در کنار هم به سرمایه گذاری بهتر کمک می‌کند. در تحلیل تکنیکال ابزارها و روش هایی وجود دارد که لازمه استفاده از آن‌ها آموزش گام به گام تحلیل تکنیکال است.

لینک های مفید
بالا