ارز دیجیتال

شیوه تشخیص الگو ها در تحلیل تکنیکال چگونه است؟

1403/02/08 0

در این مقاله میخواهیم چند مورد از روش های تشخیص الگو ها در تحلیل تکنیکال صحبت کنیم. اگر در دنیای ارزهای دیجیتال هستید و در این زمینه در حال فعالیت میباشید باید به یک سری از اصول آشنا باشید چرا که اگر تسلط کافی بر آنان نداشته باشید، 90 درصد ممکن است سرمایه خود را در این بازارهای پرریسک از دست دهید و این یک اتفاق بدی است. اولین قدم برای انجام معاملات، شناخت روند بازار است، که این عمل با استفاده از تحلیل نمودارها انجام میشود و برای تحلیل نمودار ها قیمتی شما باید الگوی های مختلف را بشناسید و همچنین تسلط کافی نیز بر روی آنها داشته باشید، لذا شما باید بتوانید با شناخت این الگو ها وضعیت بازار را نسبت به آینده تشخیص و پیش بینی کنید و بتوانید تصمیمات و اقدامات مناسب آن شرایط را نسبت به سرمایه خود انجام دهید.

الگوها

معرفی انواع الگو ها در تحلیل تکنیکال

دو نوع الگوی مهم از الگوهای تحلیل تکنیکال وجود دارد: ادامه دهنده (Continuation) و بازگشتی (Reversal). الگوهای ادامه دهنده زمان هایی را برای پیشنهاد گران برای ادامه روند بازار مشخص می کنند. همچنین اصلاحات یا الگوهای تثبیت غیر دائمی وجود دارد که در آن یک سهم توسط روند قرار نیست ادامه بیابد. نقطه روبه رو الگوی ادامه دهنده، الگوی بازگشتی میباشد. این شیوه از راه ‌های تشخیص الگو برای یافتن فرصت‌های مناسب برای پایه‌گذاری خرید و فروش بر اساس معکوس بودن یک روند به کار گرفته می‌شود. به نوعی دیگر، الگوهای بازگشتی به دنبال یافتن جایی هستند که روندها پایان یافته است.

 

الگوی گاوی و خرسی

در موضوع شیوه های تشخیص الگو در دنیای بازارهای مالی و تکنیکال، الگوهای گاوی و خرسی یا همان Bearish و Bullish نقش به سزایی دارند. یک سرمایه‌گذار گاوی اعتقاد دارد که قیمت یک یا چند  اوراق بهادار یا شاخص  بالا میرود و این می‌تواند در هر بازرسی از بازار انجام گیرد. بعضی وقت ها  یک سرمایه گذاری در الگوی گاوی اعتقاد دارد که بازار به عنوان یک کل قرار است با پیش بینی سودآوری های کلی، افزایش یابد. در موارد دیگر، سرمایه‌گذاری امکان دارد سودآوری هایی را در یک صنعت خاص، سهام، کالا یا کلکسیون پیش‌بینی نماید.

الگوها

الگوی مثلث صعودی

مثلث صعودی یکی از شیوه های شناسایی الگو به شماره می آید که در تحلیل تکنیکال آن را بکار گرفته میشود و دسته‌ای از الگوهای مثلثی کنار هم قرار می‌گیرد. مثلث صعودی با نوسانات قیمت به وجود می آید که اجازه می دهد یک خط افقی در راستای اوج های نوسان ترسیم شود و یک خط روند بالا رونده در امتداد کف های نوسانی تشکیل شود.
الگوی فنجان و دستگیره
الگوی فنجان و دستگیره در نمودار قیمت بازار اوراق بهادار یکی از شیوههای الگوی تشخیص و نوعی نشان دهنده فنی به محسوب میشود که مشابه یک دسته الگوی فنجان دار میباشد. جایی که فنجان به شکل «u» است، دسته دارای رانش کمتری به سمت پایین قرار دارد. فنجان و دسته به عنوان یک نشانه بالارونده در نظر گرفته می شود؛ به صورتی که سمت راست الگوی حجم کمتری را تجربه می کند. شکل گیری این الگو امکان دارد به مدت 7 تا 65 هفته طول بکشد.

 

سخن پایانی:
در این مقاله با تاکید بر اصول تحلیل تکنیکال در رابطه با تشخیص الگوها و اینکه چرا باید این الگو هارا به خوبی بشناسیم و بر آن ها تسلط داشته باشیم. همچنین انواع الگو هارا نیز در مقاله عنوان کردیم و ویژگی های خاص و مهم آنها اشاره کردیم و همچنین گفتیم که هر یک از این الگو ها نشانگر چه وضعیت یا روندی از بازار است و در مواقع روبه رو شدن از چه اقدامات مناسب و مختص آن شرایط استفاده کنیم. الگو های گوناگون زیادی در روند بازارهای مال وجود دارد که با فعالیت در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال با آنها مواجه خواهید شد.

 

لینک های مفید
بالا