ارز دیجیتال

نقش تتر در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

1402/08/14 0

تتر (Tether) توسط شرکت Tether Limited اداره شده و ادعا می‌کند به‌ازای هر واحد تتر، یک دلار در ذخایر بانکی نگهداری می‌شود، به این معنی که پشتوانه تتر، ارز فیات دلار بوده و مقدار آن به دلار آمریکا متصل شده است. به همین دلیل، نوسانات قیمتی بسیار پایینی داشته، از فناوری بلاک چین برای ثبت و انتقال معاملات استفاده کرده و به عنوان پلی بین ارزهای سنتی (فیات)‌ و رمزنگاری‌شده عمل می‌کند.
ارز دیجیتال تتر (Tether) در سال ۲۰۱۴ با نام رئال کوین (Realcoin) راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۵ به تتر تغییر نام داد. این دیجیتال در صرافی‌های بزرگ جهان خرید و فروش می‌شود و تتر یکی از پنج ارز دیجیتال برتر جهان است.

هدف از عرضه تتر (Tether) چیست؟

هدف اصلی عرضه تتر (Tether)، جلوگیری از نوسانات قیمتی موجود در بازار ارزهای دیجیتال است، وجود نوسانات قیمتی در این بازار باعث می‌شود که برخی از معامله‌گرها و سرمایه‌گذاران در معاملات خود، ریسک بالایی را تجربه کنند. درنتیجه بعضی از آن‌ها ممکن است، ارزهای دیجیتال خود را خیلی سریع به فروش برسانند تا از ضرر ناشی از کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها جلوگیری کنند. این موضوع، باعث می‌شود که قابل مبادله بودن (Liquidity) و پایداری (Stability) بازار کاهش پیدا کند.
تتر (Tether) به عنوان پلی بین دنیای فیات و دنیای دیجیتال عمل کرده و امکان استفاده از چندین پلتفرم را با راحتی و سرعت بالا برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. علاوه‌بر‌این، به عنوان سپرده و جفتی محبوب برای معامله در صرافی‌های مختلف به شمار می‌رود. به دلیل تورم، قدرت خرید دلار (و تمام ارزهای فیات) به طور پیوسته و در طول زمان از بین خواهد رفت. از این‌رو، قطعا تتر نمی‌تواند به عنوان یک ذخیره ارزش برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفته شود. درواقع، خرید تتر (USDT) بیشتر شبیه به سپرده‌ای بانکی (تا حدودی ریسکی) با نرخ بهره صفر درصد است.

چرا به تتر نیاز داریم؟

تتر یکی از پر‌مصرف‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است. زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند و به عنوان جایگزین دلار در بسیاری از صرافی‌های محبوب مورد استفاده است. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا تتر نقش مهمی در دنیای رمزارزها دارد.

جابه‌جایی پول

تتر انتقال پول نقد واقعی به جای پول نقد دیجیتال را آسان می‌کند. وظیفه اصلی تتر در برخی از مناطق جهان همین کار است. به یاد داشته باشید در برخی از مکان‌ها تبدیل ارزهای دیجیتال به ارز فیات کار دشواری است. در بعضی از کشورها این عمل غیرقانونی است. برای همه این مناطق، تتر یک گزینه هوشمند است. همچنین تتر بر روی بلاکچین‌های متفاوتی قرار دارد که می‌توان آن را گزینه مناسبی با کارمزد کمتر نسبت به سایر استیبل کوین‌ها تبدیل کند.

ساختار ارز دیجیتال تتر

توکن تتر در ابتدا توسط یک پلتفرم به نام Omni Layer روی بلاک چین بیت کوین قرار گرفت. اما پس از آن به منظور کاهش میزان کارمزد معاملات آن روی 4 شبکه دیگر اتریوم، ترون، الگوراند و ایاس نیز فعال گردید. رمزارز تتر را نمی توان یک رمزارز غیرمتمرکز دانست. با وجود اینکه تراکنش های این رمزارز به دلیل اینکه بر بستر بلاک چین صورت می گیرد مانند بیت کوین غیرمتمرکز است. اما توزیع توکن های این رمزارز کاملا به صورت متمرکز صورت می گیرد.
در نظر داشته باشید عملیات هایی نظیر شفافیت مالی، حسابداری و انطباق کلیه تراکنش های انجام شده با تبادلات در رابطه با این رمزارز بر بستر بلاک چین و به صورت کاملا غیرمتمرکز انجام می گیرد. بنابراین هرکس قادر است میزان تتری که روی بلاک چین بیت کوین در گردش است را از طریق ابزارهای موجود بررسی نماید.

حفظ ارزش سرمایه در برابر نوسانات ارزهای دیجیتال

در نوسانات شدید ارزش رمز ارزها، مثلاً کاهش شدید قیمت بیت کوین و اتریوم، با تبدیل آن ها به تتر می‌توانید ارزش دارایی‌های خود را حفظ نمایید و در فرصت مناسب‌تری (مثلاً پس از کاهش بیشتر قیمت و پیش از افزایش مجدد نرخ) اقدام به خرید مجدد رمز ارز به میزان بیشتر نمایید. در واقع ثبات قیمت تتر، سرعت بالای انجام تراکنش‌ها و کارمزد ناچیز انتقال آن، موجب شده است که بسیاری از تریدرها از تتر برای خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم استفاده کنند. 

امنیت تتر

آیا تتر امن است؟ یکی از سوالات پر تکرار مربوط به امنیت Tetherاست. امنیت یکی از مسائلی مهمی است که در ارتباط با امنیت تتر وجود دارد. Tether ادعا می‌کند که که ارزشش دقیقا برابر یک دلار آمریکاست و ذخیره کافی برای عرضه‌شده را دارد. اما سوالی که منتقدان مطرح می‌کنند این است که چه مقدار ذخایر دلاری، USDT را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند؟
واقعیت این است که پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و بدون تردید همین عامل باعث شده است تا این ارز نتواند به جایگاه بالاتری دست پیدا کند. اما نباید فراموش کرد که Tether از بلاک چین استفاده می‌کند و به همین دلیل از تمام مزایای امنیتی بلاک چین بهره‌مند است.
در هر صورت Tether نیز مانند بسیاری از رمزارزها مخالفان و موافقان خود را دارد و هر کدام تحلیل‌های خود را در ارتباط با این ارز مطرح می‌کنند.

جمع بندی:

تتر به عنوان یک رمزارز با ویژگی‌های ثابت ارزشی مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. با این حال، باید به اهمیت مسائلی همچون نوسانات بازار و عوامل مختلفی که ممکن است بر تحولات بازار تأثیر بگذارند، توجه داشته باشیم. به همین دلیل، تحقیق کامل و اطلاعات دقیق از وضعیت ارزهای دیجیتال ضروری است. اگر دانش کافی ندارید، بهتر است به متخصصان مالی و بازار ارزهای دیجیتال مراجعه کنید تا از تصمیم‌گیری مناسب برای سرمایه‌گذاری خود اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری بدون آگاهی کافی ممکن است منجر به از دست دادن سرمایه شود.

لینک های مفید
بالا