ارز دیجیتال

نقش node.js در طراحی سایت چیست؟

1403/02/09 0

به صورت کلی، Node. js یک فریم ورک برنامه‌نویسی میباشد که به برنامه‌نویسان این اجازه را می‌دهد تا کدهای جاوا اسکریپت را از محیط مرورگر اجرا کنند. به صورت خلاصه، با Node. js می‌توانید برنامه‌ها و سرویس‌های وب یا حتی طراحی سایت خود را با استفاده از زبان جاوا اسکریپت طراحی و اعمال کنید. به کمک جاوا اسکریپت ظاهر و منطق سرویس تحت وب خود را در کنار یکدیگر تولید کنند و از آن پس برای برنامه نویسی سمت سرور به زبان هایی مانند PHP یا Ruby nerund نیازی ندارید. یکی از محیط‌هایی که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد کدهای جاوااسکریپت خود را برای سمت سرور اعمال کنند، Node.js است. در این آموزش بررسی می‌کنیم که Node.js چیست و از چه کاربردهایی برخوردار است.

Node.js


Node.js  چیست؟


Node.jsیک پلتفرم سمت سرور منبع بر موتور جاوا اسکریپت گوگل کروم (موتور V8) می‌باشد. Node.JS همه چیزهایی که برای اعمال یک برنامه ایجاد شده به زبان جاوا اسکریپت را برایتان اعمال می‌کند. آقای Ryan Dahl در سال 2009 Node.JS را عرضه کرد تا نشان دهد جاوا اسکریپت قدرتمندتر از این حرف‌ها میباشد که تنها برای پویاسازی صفحات وب در فرانت اند بکار گرفته می‌شود. در حقیقت به کمک Node.js زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپ به جای اجرا درمرورگر در محیط سرور امکان پذیر است. به شما اجازه می‌دهد به آسانی  برنامه‌های تحت نفوذ پذیر بالا و گسترده ای بنویسید. جاوا اسکریپت از سال 1995 در حال توسعه بود. هر چند این زبان تا مدت‌ها قبل از حضور موفقیتی در سمت سرور نداشت و کوشش هایی که توسط برنامه نویسان صورت گرفته بود، به مرور زمان از فکر توسعه دهندگان دیگر از بین رفت.

Node.js

Node.js فریم ورک نیست

قبل از اینکه بدانیم Node.js بهتر است درباره این صحبت کنیم که نود جی اس چه چیزهایی است. نود جی اس یک فریم ورک جاوا اسکریپت نمباشد. فریم ورک به گروهی از کتابخانه ها و استانداردها تلقی می شود که کار با یک زبان خاص را راحت تر کرده و مانع انجام کارهای تکراری و یکنواخت توسط برنامه نویس صورت میگیرد. فریم ورک‌های زیادی با زبان جاوا اسکریپت طراحی شده و در بخش‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های معروف جاوا اسکریپت عبارتند از: Angular، React، Meteor.js، jQuery و استفاده از این فریم ورک‌ها تا حد خیلی کاربردی و امنیت محصول ما را افزایش میدهد و درمقابل هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد. پس دقت داشته باشید که Node.js فریم ورک نبوده و شرح دقیق آن "محیط اجرایی" یا "محیط زمان اجرا" عنوان میشود. در حقیقت نود جی اس کمی فراتر از فریم ورک میرود و کاربردهای آن نسبت به فرم ورک بیشتر است. Node.js محدود به برنامه‌های تحت وب نبوده و می‌توان آن را در ساخت میکروکنترلرها، Rest APIها، بسته‌های سیستم عامل، رباتیک و حتی در سطوح توسعه یافته در تولید برنامه برای هواپیمای بدون سرنشین هم مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نتیجه گیری:
در این مقاله تلاش کردیم تا به نحوه کامل node.js را توضیح داده و کاربرد های آن را به شما ذکر کنیم. گفتیم که node.js یک فریم ورک نیست بلکه یک کتابخانه ای از زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت به شمار میرود. و کاربردی بسیار زیادی در طراحی سایت و غیره دارد و به یک روش منحصر به فرد در حوزه برنامه نویسی محسوب میشود. اگر شما قصد دارید که این کتابخانه جاوااسکریپت را یاد بگیرید میتوانم بگویم که شما یک ایده عالی برای توسعه فعالیت های خود در زمینه برنامه نویسی سایت به ویژه بخش فرانت دارید و این میتواند خلاقیت، استعداد، حرفه و سطح دانش شما از این رشته را به طور گسترده ای افزایش دهد.

 

 
 

 

 

لینک های مفید
بالا