ارز دیجیتال

توکن کاربردی چیست؟

1402/03/21 0

نام توکن‌ کاربردی یا Utility Token در فضای عظیم بلاک‌چین و رمز ارزها عموما همراه با نام پروژه‌ها شنیده می‌شود. توکن‌های کاربردی که با نام‌های توکن یوتیلیتی، توکن ابزاری و توکن سودمند نیز شناخته می‌شوند به ما امکان استفاده از محصولات و خدمات آتی یک شرکت را خواهند داد. نوع دسترسی ارائه‌شده از جانب این توکن‌ها اگرچه ارزشمند است اما به‌ هیچ وجه ضمانت‌شده نیست و به‌ عنوان سرمایه‌گذاری نمی‌توان به آن‌ها چشم دوخت؛ از این‌رو بسیاری از کشورها نیز قوانین نظارتی تدوین‌شده‌ای برای آن‌ها ندارند. شرکت‌ها جهت سهولت دسترسی مشتریان و کاربران خود به خدمات و پیشنهادات احتمالی آینده‌، از توکن‌های کاربردی استفاده می‌کنند. این یکی از استراتژی‌هایی است که ازطریق آن پروژه‌های خود را تامین مالی می‌کنند؛ از این‌رو توکن‌های ابزاری گاهی با هیجان‌های ناشی از تبلیغات و پیش‌بینی‌های نه‌چندان دقیق روبه‌رو خواهند شد. این شرایط، سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها را تا حد زیادی خطرناک کرده است

توکن کاربردی چیست؟

توکن کاربردی utility tokens نوعی توکن رمزنگاری است که برای یک اکوسیستم خاص طراحی شده است و منحصر به همان اکوسیستم است. این توکن‌ها برای دارندگان خود این حق را ایجاد می‌کنند تا برخی از اقدامات را در یک شبکه بلاک چین خاص انجام دهند و یا از مزایایی در آن شبکه برخوردار شوند. همانطور که در تعریف توکن کاربردی گفتیم این توکن‌ها یک ابزار منحصربه‌فرد برای آن اکوسیستم هستند. به عنوان مثال یک توکن کاربردی مانند بت با نماد BAT که کوتاه شده Basic Attention Token است، تنها به عنوان پاداش به سازندگان محتوی از طریق برنامه مرورگر Brave و یا سایر برنامه‌های دارای کیف پول بت تعلق می‌گیرد و هیچگونه کاربرد دیگری ندارد. نکته دیگری که در مورد این نوع توکن‌ها وجود دارد این است که توکن کاربردی قابلیت استخراج ندارد، در واقع این توکن‌ها از قبل و به صورت یکباره و در تعدادی معین استخراج و تولید می‌شوند. این مقدار خاص تولید شده بر اساس تصمیمات تیم توسعه پروژه توزیع می‌شوند. توزیع توکن سودمند به طور معمول از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) انجام می‌شود و هدف آن جذب سرمایه به منظور توسعه پروژه است. این توکن‌ها ممکن است حقوق و مزایای خاصی را برای دارندگان آن ایجاد کنند اما هیچوقت توکنی مناسب برای سرمایه‌گذاری نخواهند بود. توکن‌های کاربردی پس از خرید در کیف پول دیجیتال خریدار نگهداری می‌شوند تا در زمان لزوم استفاده شوند. نکته مهمی که باید در مورد توکن کاربردی در نظر داشته باشید این است که این توکن‌ها هیچ سهم مالکیتی در پروژه آن توکن را به دارندگان و خریداران آن نمی‌دهند. ارزش این توکن‌ها تا حد زیادی به تقاضای موجود برای پروژه بستگی دارد و در صورت موفقیت پروژه و دستیابی به هدف این احتمال وجود دارد که برای خریدار توکن کاربردی سودده باشد.

انواع توکن های کاربردی Utility Token در بازار ارزهای دیجیتال :

همونطور که گفتیم، توکن کاربردی Utility Token یا توکن سودمند، نوع خاصی از دارایی دیجیتال هست که برای سرمایه گذاری یا تامین مالی پروژه های جدید، استارت آپ ها، شرکت ها یا گروه های توسعه ای عرضه میشن. در برخی از منابع از اسم توکن ابزاری هم برای معرفی این دارایی ها استفاده میشه. توکن های کاربردی Utility Token مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن. 

ارز دیجیتال بیسیک اتنشن(Basic Attention Token) :
یکی از انواع توکن های کاربردی Utility Token در بازار ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال بیسیک اتنشن هست که با نماد اختصاری BAT نشون داده میشه و با استاندارد ERC-20 فعالیت می کنه. با استفاده از این توکن معامله گران به خدمات مختلف پلتفرم بیسیک اتنشن دسترسی دارن. همچنین BAT توکنی برای پرداخت هزینه های مربوط به تولید و انتشار محتوا هست. توسعه دهنده های این پلتفرم، توکن کاربردی BAT رو برای مدیریت امور اقتصادی یه پلتفرم مبتنی بر بلاک چین راه اندازی کردن که موفقیت های زیادی رو پشت سر گذاشته.

ارز دیجیتال گولم(Golem) :
یکی دیگه از انواع توکن های کاربردی Utility Token در بازار ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال گولم یا Golem هست که با نماد اختصاری GNT شناخته میشه. گولم پلتفرمی برای اجاره توان پردازشی و قدرت سخت افزاری به صورت مجازی هست. با استفاده از این پلتفرم توسعه دهنده ها می تونن توان پردازشی رو از تامین کننده های سخت افزاری اجاره کنند. پلتفرم گولم به صورت غیرمتمرکز اداره میشه و سعی می کنه تا هزینه های اجاره توان پردازشی رو کاهش و در طرف مقابل درآمد تامین کننده ها رو هم افزایش بده.

نتیجه گیری :
توکن‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و توکن‌های کاربردی یا Utility Token بیشترین استفاده را در بین آن‌ها دارند. این توکن‌ها معمولا با اهداف مشخص و برای یک اکوسیستم خاص طراحی می‌شوند. گاهی اوقات مرز باریکی بین توکن اوراق بهادار و توکن ابزاری وجود دارد که تست هاوی این مرز را مشخص می‌کند. توکن‌های کاربردی الزامات قانونی نداشته و زیر ذره‌بین نمی‌روند،‌ بنابراین امنیت پایین‌تری داشته و ممکن است کلاهبرداری نیز باشند. هر چقدر یک پروژه در ایجاد جذابیت و تقاضا برای توکن کاربردی توانمندتر باشد، آن توکن ارزشمندتر خواهد شد. در این مقاله در رابطه با این‌که توکن کاربردی چیست، چه موارد استفاده و چه چالش‌هایی دارد صحبت کردیم. چند نمونه از آن‌ها را معرفی و ارزشمندبودن این توکن‌ها برای سرمایه‌گذاری بررسی شد. به نظر شما کدام توکن کاربردی مستعدتر است و پتانسیل رشد بالاتری دارد؟

لینک های مفید
بالا