ارز دیجیتال

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

1402/02/11 0

فضای ارزهای رمزنگاری شده از زمان اولین تراکنش بلاک چین در شبکه بیت کوین بسیار تغییر کرده است. همراه با الگوریتم های اثبات کار و اثبات سهام، مکانیسم های اجماع دیگری برای دستیابی به اجماع در یک سیستم بلاک چین پیشنهاد شد. الگوریتم اجماع PoW که توسط بیت کوین استفاده می شود، امروزه قابل اطمینان ترین و امن ترین الگوریتم است اما مقیاس پذیر نیست. بیت کوین و سایر بلاک چین های مبتنی بر اثبات کار (PoW) از نظر تراکنش در ثانیه (TPS) عملکرد محدودی دارند. در این زمینه، الگوریتم اثبات اعتبار در حال حاضر به عنوان جایگزین کارآمدتری در حال اجرا است چرا که قادر است تراکنش های بیشتری را در ثانیه انجام دهد. دلیل ایجاد چنین محدودیتی به این واقعیت مربوط می شود که بیت کوین به یک شبکه توزیع شده از گره ها متکی است که باید به اجماع رسیده و در مورد حالات فعلی بلاک چین به توافق برسند. این بدان معناست که قبل از تأیید بلوک جدید تراکنش ها، باید توسط اکثر گره های شبکه تأیید شود. بنابراین، جنبه غیرمتمرکز بیت کوین نه تنها یک سیستم اقتصادی مطمئن و بی اعتماد را فراهم می کند بلکه پتانسیل استفاده از آن را در مقیاس بزرگتر نیز محدود می کند. از نظر میزان تراکنش در ثانیه، بلاک چین اثبات سهام معمولاً عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین دارد. با این حال، این تفاوت چندان مهم نبوده و شبکه های PoS واقعاً موفق به حل مشکل مقیاس پذیری نشده اند.

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

در ابتدا باید یادآوری کنیم که الگوریتم Proof of Work توسط بیت کوین و چندین شبکه دیگر استفاده می‌شود و تا به امروز، یکی از امن‌ترین الگوریتم‌های اجماع شناخته شده است. اما بلاکچین‌هایی که از این مکانیزم استفاده می‌کنند، از نظر تعداد تراکنش‌ها در ثانیه (TPS) ضعیف عمل می‌کنند؛ دلیل این موضوع این است که شبکه‌هایی مثل بیتکوین، متکی به شبکه‌ای از نودها یا گره‌های توزیع شده هستند، که باید با یکدیگر بر سر حالت فعلی شبکه، به اجماع برسند. بدین معنا که قبل از این که یک بلاک جدید (که شامل تراکنش‌هاست) تایید شود، باید توسط اکثریت نودها تایید شود. بنابراین جنبه عدم تمرکز بیتکوین، با این که امنیت و عدم نیاز به اعتماد را به ارمغان می‌آورد، اما در مقیاس‌های مالی بزرگ‌تر محدودیت دارد.  از نظر میزان تراکنش در هر ثانیه، بلاکچین‌های Proof of Stake عملکرد بهتری دارند؛ اما این تفاوت چندان زیاد نیست. به‌هرحال، این الگوریتم‌ها نیز مشکل مقیاس پذیری بلاکچین‌ها را برطرف نمی‌کنند.  همانطور که اشاره کردیم، در زمینه مقیاس پذیری الگوریتم Proof of Authority یا گواه اثبات اختیار جایگزین دو الگوریتم PoS و PoW شده و قادر به پردازش تراکنش‌های بیشتری در ثانیه است. البته از این مکانیزم بیشتر در بلاک‌چین‌های خصوصی استفاده می‌شود.  این الگوریتم ارزش هویت‌ها را افزایش می‌دهد؛ بدین معنا که ولیدیتورها یا اعتبارسنج‌های بلاک‌ها، کوین‌های خود را سپرده‌گذاری (Staking) نمی‌کنند، بلکه “اعتبار” خود را سپرده‌گذاری می‌کنند. بنابراین امنیت بلاکچین‌های PoA، توسط نودهای ولیدیتوری تامین می‌شود، که از بین موجودیت‌های قابل اطمینان انتخاب می‌شوند. این مکانیزم متکی بر تعداد محدودی از اعتبارسنج‌هاست و این موضوع باعث مقیاس پذیری بالای آنها می‌شود. بلاک‌ها و تراکنش‌ها توسط مشارکت‌کنندگان از پیش تعیین شده تایید می‌شود، که به‌عنوان ناظران یا گردانندگان (Moderators) سیستم فعالیت می‌کنند. 

مزایای استفاده از الگوریتم اثبات اعتبار :

الگوریتم اثبات اعتبار مزایای زیادی دارد که آن را به عنوان الگوریتمی بهتر و جایگزین تبدیل می‌کنند:
• الگوریتم اثبات اعتبار در برابر حملات 51 درصد و حملات داس مقاوم است.
• این مکانیزم سرعت بسیار بالایی در اعتبار سنجی و تایید تراکنش‌ها دارد.
• اثبات اعتبار به سخت‌افزارهای مخصوص برای ساخت بلاک‌های جدید نیاز ندارد.
• الگوریتم اثبات اعتبار در مقایسه با سایر شبکه‌های بلاک چین اثبات کار و اثبات سهام، بسیار مقیاس پذیر است.
• از روش اثبات اعتبار به دلیل کارایی بسیار بالای آن با عنوان روش اثبات اقتدار نیز یاد می‌شود.
• در این الگوریتم برای رسیدن به اجماع گره‌ها هیچ ارتباط خاصی مورد نیاز نیست.

نتیجه گیری :
الگوریتم اجماع اثبات اعتبار، یکی از بهترین گزینه های موجود امروزی برای بلاک چین های خصوصی است، و این به دلیل توانایی آن در دستیابی به اجماع و در عین حال حفظ نوعی عدم تمرکز شبکه است. که می تواند یک راه حل مناسب برای شرکت هایی باشد که به دنبال پیاده سازی راه حل های بلاک چین داخلی برای افزایش بهره وری هستند.

لینک های مفید
بالا