ارز دیجیتال

Web 3 چیست؟

1402/01/29 0

اختراع اینترنت زندگی بشر را به کل تغییر داد و امکانات زیادی برای رشد و گسترش مشاغل مختلف فراهم کرد. نسخه اولیه وب، شبیه یک روزنامه بود که کاربران می‌توانستند اطلاعات تولید شده توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها را در آن مشاهده و مطالعه کنند. با گسترش تکنولوژی، نسل دوم اینترنت به وجود آمد که در آن، کاربران در کنار سازمان‌ها قادر به تولید و انتشار محتوا بودند. در حال حاضر، بسیاری از اپلیکیشن‌های حوزه وب از نسل دوم هستند. وب 3 نسل جدید اینترنت و به عبارتی اینترنت آینده است که قرار است در طول زمان پیاده شده و امنیت، سرعت، حریم خصوصی و کیفیت بالای خدمات اینترنتی را برای بشریت فراهم کند. در این مقاله، سوال وب 3 چیست با بررسی نسل‌های قبلی اینترنت، تکنولوژی‌های تشکیل دهنده وب سه مثل بلاک چین و برخی از اپلیکیشن‌های موجود پاسخ داده می‌شود.

Web3 چیست؟

قبل از اینکه بدانید کاربرد وب 3 چیست، می‌خواهیم به شما بگوییم که وب 3 چیست؟ بسیار مهم است که این اصطلاح را به خوبی درک کنید. شما باید این واقعیت را در نظر بگیرید که مالکیت هیچ یک از داده‌های خود در TikTok، Facebook و Instagram را در اختیار ندارید. اینترنتی که امروزه بیشتر ما از آن استفاده می‌کنیم به طور قابل توجهی ماهیت متمرکز (centralized) دارد و در کنترل شرکت‌های بزرگ است. جایگزین جدید برای اینگونه مسائل، در قالب web3 ارائه شد. Web 3.0 مفهوم جالبی است که به نسل بعدی اینترنت مربوط می‌شود و به کاربران توانایی کنترل و مالکیت دارایی‌های دیجیتال و همچنین سایر محتوای آنلاین خود را می‌دهد. وب 3 چگونه جهان را تغییر خواهد داد؟ یک مثال ساده نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های بزرگ، محصولات و خدمات خود را از طریق یک رویکرد متمرکز، ایجاد و ارائه می‌کنند. اجازه دهید مثالی از یک شبکه رسانه اجتماعی مانند فیس بوک را در نظر بگیریم. آیا شما صاحب داده‌های فیس بوک خود هستید؟ نه، متا مالک تمام دارایی‌های فیس بوک است و همچنین کنترل کاملی بر محتوای ایجاد شده توسط کاربران دارد. این شرکت می‌تواند شما را با توجه به داده‌ها و اطلاعاتی که در فیس بوک دارید، تحریم یا مسدود کند.  نمونه دیگر، پلتفرم آنلاین متمرکز بازی Fortnite است. در این بازی شما هیچ گونه کنترلی بر روی هویت‌ها و آیتم‌های درون بازی ندارید. بنابراین کاملاً واضح است که کاربران نمی‌توانند محتوایی را که با وب 2.0 ایجاد می‌کنند کنترل کنند. همچنین قادر نخواهند بود مانند کسب درآمد از وب 3، در این نسل از اینترنت درآمدی به دست آورند.

Web3؛ نسل جدید اینترنت بر پایه بلاکچین :

شاید کمی عجیب باشد؛ اما نام Web3 با دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال گره خورده است! عبارت وب 3 یا همان اینترنت نسل سوم، برای اولین بار در سال 2014 میلادی توسط گوین وود (یکی از بنیان‌گذاران اتریوم) معرفی شد. این نسل از اینترنت با هدف حذف واسطه‌‌های بزرگ در فضای اینترنت و غیر‌متمرکز کردن آن توسعه یافته است. در نسل جدید نت، همه سیستم‌ها، اطلاعات و برنامه‌ها در یک شبکه غیر‌متمرکز بر پایه بلاکچین به یکدیگر متصل می‌شوند. Web3از تکنولوژی‌های جدیدی مانند تعاملات همتا‌به‌همتا، نرم‌افزارهای متن‌باز، واقعیت مجازی و اینترنت اشیاء برای پردازش داده‌ها استفاده می‌کند. انتظار می‌رود که این اینترنت جدید با فناوری‌های خاص خود، تاثیر شگرفی روی طراحی تجربه کاربری (User Experience) همه کاربران اینترنت بگذارد. این‌روزها نحوه تعامل کاربران با سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، تاثیر مهمی بر تجربه آن‌ها از یک کسب‌و‌کار دارد. اگر تمایل دارید با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم در فرصتی مناسب مقاله «ux چیست» را در وبلاگ وبسیما مطالعه کنید.

نتیجه گیری :
وب 3 مسیر تکاملی وب را که به هوش مصنوعی پایان می یابد را توصیف می کند. در واقع همانطور که در این مقاله بیان نمودیم، وب 3 به آینده وب اشاره دارد. وب 3 نسبت به وب 2 پیشرفت امیدوارکننده تری داشته است و می توان گفت وب 3 یک وب غیرمتمرکز است. همچنین لازم به ذکر است که بیان نماییم بسیاری از پروتکل های وب 3 به شدت به ارزهای دیجیتال متکی می باشند و ارزهای دیجیتال وب 3 نظر بسیاری از افراد سرمایه گذار را به خود جلب نموده است. امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در ارتباط با وب 3 دریافت کرده باشید.


 

لینک های مفید
بالا