ارز دیجیتال

وین ریت در ارز دیجیتال چیست؟

1402/11/23 0

وین ریت یا Win Rate؛ درصد موفقیت در معاملات ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین وین ریت چیست؟ وین ریت چجوری محاسبه میشه؟ منظور از وین ریت پایین چیست و چه تاثیری داره؟ چجوری وین ریت پایین رو جبران کنیم؟ Win Rate چه ارتباطی با رواشناسی معامله گری و تحلیل تکنیکال داره؟ چجوری میشه وین ریت بالا داشت؟ در بازارهای مالی بخصوص بازار ارزهای دیجیتال، اصطلاحات و مفاهیم زیادی برای انجام معامله به کار گرفته میشه و نیاز هست تا شما به عنوان یه ترید یا سرمایه گذار با این اصطلاحات آشنا بشین. اگه بدون توجه به واژه های مربوطه به بازارهای مالی وارد بازار بشین، ممکنه ضررهای خیلی بزرگی رو محتمل بشین. یکی از فاکتورهایی که باید در زمان معاملات ارزهای دیجیتال بهش توجه داشته باشین، وین ریت یا Win Rate هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله وین ریت چیست؟ اطلاعاتی درباره وین ریت یا Win Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر وین ریت پایین بپردازیم و موارد استفاده از وین ریت رو مورد بررسی قرار بدیم.

وین ریت چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

در معاملات مالی، معیار وین ریت را می‌توان به این صورت تعریف کرد: تعداد معاملات موفق (سودده) تقسیم بر تعداد کل معاملات. برای مثال، فرض کنید که شما یک استراتژی ایجاد کرده‌اید و بر اساس آن، ۵۵۶ معامله در ۲۰ سال گذشته انجام داده‌اید. فرض کنید از این تعداد، ۳۴۹ معامله سودده، ۵ معامله سر به سر و ۲۰۲ معامله با ضرر بوده است. پس، برای محاسبه وین ریت باید تعداد معاملات موفق و سودده را بر تعداد کل معاملات تقسیم کنید: یعنی ۳۴۹ تقسیم بر ۵۵۶ که جواب، ۰٫۶۲۸ است. برای به دست آوردن درصد، باید این عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید و به این ترتیب، درصد معاملات سودده یا به عبارتی، وین ریت برابر با ۶۲٫۸ درصد به دست می‌آید.

اهمیت محاسبه وین ریت کلی معاملات:

اگه شما هم یک تریدر روزانه هستین و یا اینکه در تایم فریم های بالاتر (مثلا ماهانه) بیشتر از 50 معامله را تا به الان انجام دادین، وقتش رسیده که یک ارزیابی کلی رو از معاملاتی که تا به امروز پشت سر گذاشتین، انجام بدین. برای این منظور کافیه که میزان وین ریت استراتژی که اتخاذ کردین رو، بررسی کنین. مهمترین فاکتور در این زمینه، نسبت ریسک به ریوارد (R/R) است که در مقاله ای جدا در مورد رابطه بین وین ریت و نسبت ریسک به ریوارد به شکل مفصل صحبت خواهیم کرد. اما اگه بخوایم یک تعریف ساده و یک جمله ای در مورد نسبت ریسک به ریوارد بهتون ارائه بدیم، باید اینطور عنوان کرد که: نسبت ریسک به ریوارد به عنوان بزرگی ضررها در مقایسه با سودهای کسب شده است. معامله گر حرفه ای کسی هستش که برای هر موقعیت در بازار مالی مورد نظر، یک برنامه از پیش تعیین شده و مشخص داشته باشه و از قبل برای اون آماده بشه. برای این منظور باید تمامی تحلیل ها و اتفاقات محتمل در بازار رو بررسی کرده و برای اون ها استراتژی مناسبی در نظر گرفت. البته چنین تریدری فراموش نمیکنه که نوشتن ژورنال معاملاتی و پایبند بودن به استراتژی مهمترین نکاتی هستن که نباید به هیچ عنوان فراموش کنه. با بررسی ژورنال معاملاتی فرد میتونه از برآیند معاملات خودش و استراتژی که رد پیش گرفته اطلاع پیدا کنه. برای مثال با بررسی 50 معامله آخر میتونه تعداد معامله های سودده و تعداد معامله های ضررده خودش رو محاسبه کنه. البته در این بین اهمیت ریسک به ریوارد نباید فراموش بشه. در صورتی که نسبت ریسک به ریوارد یا R/R معامله گری یک به یک و وین ریت معاملاتش هم زیر 50 باشه، این فرد در حال ضرر هستش و سریعا باید استراتژی معاملاتی خودش رو مورد بررسی قرار بده. بهتره که چنین فردی برای کسب حداقل سود ممکن، یک Win Rate 60 درصدی داشته باشه. افرادی که از نسبت ریسک به ریوارد یک به دو استفاده میکنن هم باید حداقل وین ریت 40 درصدی رو داشته باشن تا ضرر نکرده باشن. به عبارت دیگه هر چقدر که تریدری نسبت ریسک به ریوارد بیشتری رو برای معاملات خودش در نظر گرفته باشه، درصد موفقیت معاملاتش میتونه کمتر باشه.

نتیجه گیری:
در این مقاله سعی کردیم که با زبانی ساده بهتون توضیح بدیم که وین ریت چیست؟ و چه اهمیتی رو در بازار پر ریسکی مثل بازار ارزهای دیجیتال ایفا میکنه؟ همچنین در مورد راه های افزایش Win Rate هم صحبت کردیم و تغییرات کوچکی رو ذکر کردیم که میتونن تاثیر بزرگی رو در افزایش درصد موفقیت معاملات شما ایفا کنن. البته رد این مقاله برای محاسبه درصد وین ریت یک ابزار مفید و کاربردی رو هم بهتون معرفی کردیم. فراموش نکنین که یک استراتژی با وین ریت 100 درصد هم در بلند مدت به بازنگری و اصلاح نیاز داره و بررسی میزان موفقیت معاملات در این زمینه به شما کمک قابل توجهی رو میکنه. امیدواریم که از این مطلب و اطلاعاتی که بهتون ارائه کردیم، نهایت استفاده رو برده باشین و پس از بررسی وین ریت استراتژی خودتون، آن را بهبود بدین.
 

لینک های مفید
بالا