ارز دیجیتال

ارز دیجیتال تتر گلد چیست؟

1402/07/17 0

تتر گلد (Tether Gold) یک محصول کاملاً جدید است که توسط تتر منتشر شده است. ایده پشت تتر گلد (با توکن XAUT) داشتن یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است. (دارایی "امن" که از لحاظ تاریخی در طول زمان ارزش بیشتری پیدا می کند.) این امنیت یک دارایی دیجیتال و ایمنی اتصال به طلای فیزیکی (XAU) را فراهم می کند. این آلت کوین در حال حاضر در Bitfinex، صرافی پشتوانه تتر در دسترس است. اگرچه XAUT اولین ارز دیجیتالی نیست که با پشتوانه طلا ساخته شده است اما ممکن است یک رقیب جدی برای بازار ذخیره ارزش بیت کوین باشد. تتر در حال حاضر پرکاربردترین ارز دیجیتال است. بنابراین، هر ارز دیجیتال دیگری که توسط تیم تتر پشتیبانی می‌شود، احتمالاً شانس خوبی برای پذیرش دارد. بیایید نگاهی عمیق‌تر به تتر گلد (Tether Gold)، نحوه عملکرد آن و انتظارات شما از آن داشته باشیم.

تتر گلد چیست؟

در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که تتر گلد چیست و چه اهدافی دارد؟ تتر به‌عنوان شرکت پشتیبانی کننده از استیبل کوین usdt شناخته می‌شوند. یک نوع دارایی دیجیتال است که دارایی با ارزش دیگری را تحت عنوان تتر گلد ایجاد کرده است. این ارز با نماد XAUT معرفی می‌شود و در حال حاضر در رتبه ۲۱۰ کریپتو کارنسی قرار دارد. ارز دیجیتال تتر گلد دارایی‌ای منحصر‌به‌فرد با پشتوانه طلا است و به‌عنوان یک استیبل کوین قدرتمند شناخته می‌شود.
قیمت تتر گلد با قیمت یک اونس طلا برابری می‌کند. این ارز دسترسی عموم مردم برای سرمایه‌گذاری آسان‌تر روی طلا را فراهم کرده است. افرادی که ارز دیجیتال XAUT را خریداری می‌کنند به مزایای منحصر‌به‌فرد آن دسترسی خواهند داشت. دارندگان آن می‌توانند مالک طلا باشند و خود را از دردسرهایی همچون هزینه‌های بالای ذخیره طلا، حفظ امنیت طلا و دسترسی محدود به آن نجات دهند.

تاریخچه تتر گلد

what-is-xaut-digital-currency

پروژه تتر گلد را در ژانویه سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این پروژه توسط مدیرعامل تتر، ژان ولدر (Ludovicus van der Velde) رهبری می‌شود. پایه و اساس تتر گلد در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰، تحت عنوان وایت پیپر منتشر شد. این ارز بهترین راه برای نگهداری طلا است و به شما امکان می‌دهد که بتوانید در شرایط بحرانی از دارایی‌های خود محافظت کنید.

استیبل کوین تتر گلد چگونه کار می‌کند؟

تتر گلد از جنبه‌های مختلف، تقریبا شبیه به محصولات دیگر شرکت تتر است؛ اما تفاوت‌هایی نیز دارد. یکی از تفاوت‌های تتر گلد با سایر محصولات این است که ارز دیجیتال XAUt توسط یک نهاد مستقل و جدید (به نام Tether Gold) عرضه می‌شود.
هولدرهای XAUt می‌توانند با پرداخت کارمزد (و رعایت شرایط بازخرید)، توکن‌های خود را در ازای طلای فیزیکی بازخرید کنند. طلای بازخریدشده به یک آدرس انتخابی در کشور سوئیس ارسال می‌شود. ضمنا هولدرها می‌توانند به جای دریافت فیزیکی طلا، از شرکت تتر گلد بخواهند که طلا را بفروشد و درآمد حاصل را به حسابشان واریز کند.
شمش‌های طلای موجود در خزانه به آدرس‌هایی که هولدر توکن XAUt هستند، اختصاص می‌یابد. سازمان Tether Gold در وبسایت خود یک بخش رهگیری قرار داده است که در آن هولدرها می‌توانند مشخصات شمش طلای اختصاص‌يافته به آدرس آنچین خود را مشاهده کنند.
زمانی که توکن XAUt به‌صورت آنچین از آدرس اولیه به یک آدرس دیگر منتقل شود، مقدار طلای فیزیکی مرتبط با هر کدام از آدرس‌ها مجددا توسط شرکت تتر گلد تنظیم می‌شود. این ویرایش به‌صورت سریع و آنی اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه، هر توکن XAUt همیشه نشان‌دهنده یک انس از یک شمش طلا است.
برای خرید یا بازخرید توکن XAUt از شرکت Tether Gold، کاربران باید فرایند احراز هویت را تکمیل کنند، با ضوابط سازمان موافقت کنند و از شرایط بازخرید برخوردار باشند.
توکن‌های XAUt از ابتدا با استاندارد ERC20 عرضه شدند و بعدها به سایر پروتکل‌ها اضافه خواهند شد. کل خریدها و بازخریدها با دلار آمریکا انجام می‌گیرد.
شرکت تتر گلد، شمش‌های طلای استاندارد لندن (LGD) را از یک فروشنده طلا در سوئیس خریداری کرده و آن‌ها را در گاو‌صندوق حضانتی نگهداری می‌کند. شمش‌های طلا برای منافع هولدرهای XAUt نگهداری می‌شود؛ نه برای سازمان تتر گلد. شرکت حضانتی با توجه به شرایط، طلاهای خزانه را بیمه می‌کند.
بر اساس وایت پیپر پروژه، برای خرید مستقیم XAUt از شرکت تتر گلد، سرمایه‌گذاران باید حداقل ۵۰ توکن XAUt (یعنی ۵۰ انس طلا) را خریداری کنند و ۲۵ درصد از هزینه خرید طلا از بازار طلای سوئيس را نیز به‌صورت کارمزد بپردازند.
برای بازخرید طلای فیزیکی با توکن XAUt، هولدرها باید حداقل ۴۳۰ توکن XAUt (معادل ۴۳۰ انس تروا از طلا) را در اختیار داشته باشند؛ چون شمش‌های طلا معمولا بین ۳۸۵ تا ۴۱۵ انس هستند. در ادامه به مزایا و معایب تتر گلد می پردازیم.

مزایای تتر گلد چیست؟

what-is-xaut-digital-currency

ثبات قیمت

تتر گلد یک استیبل کوین است و مانند سایز ارزهای دیجیتال مشابه مانند تتر، در بازار پر نوسان رمز ارزها قیمتش مانند بیت کوین دچار نوسانات شدید قیمتی نمی شود. تتر گلد همیشه تلاش می‌کند که قیمتش را معادل با یک اونس طلا نگه دارد. داشتن پشتوانه طلا باعث می‌شود که از تغییرات آن وابسته به تغییرات قیمت طلا باشد.

شفافیت معاملات

تتر گلد در بستر بلاک چین کار می‌کند و به همین دلیل تمام موارد مرتبط با مالکیت و خرید این استیبل کوین کاملا شفاف است. اطلاعات کاملی در اختیار دارندگان توکن ارز دیجیتال تتر گلد قرار می‌گیرند تا بتوانند در هر لحظه از آن چه در شبکه اتفاق می‌افتد با خبر شوند.

آسانی معاملات

یکی از دردسرهای خرید و فروش طلای فیزیکی، ذخیره و نحوه خرید و فروششان است. تتر گولد این دردسرها را ندارد! شما به صدها صرافی ارز دیجیتال دسترسی دارید و می‌توانید به راحتی این ارز دیجیتال را در آن‌ها معامله کنید. علاوه بر این برای ذخیره این رمز ارز می‌توانید از کیف پول دیجیتال استفاده کنید که قابلیت نصب بر روی کامپیوتر یا گوشی شما را دارد.

امنیت

همان‌طور که می‌دانید، بلاک چین کاملا ایمن است و این ارز در بستر بلاک چین کار می‌کند. علاوه بر این به ادعای سازندگان تتر گلد، ذخایر طلای فیزیک پشتوانه آن، در بانک‌های امن سوئیسی ذخیره شده‌اند تا سرمایه‌گذاری امن بر روی این استیبل‌کوین امکان‌پذیر شود.

معایب ارز دیجیتال تتر گلد؟

مشکلات نظارتی و قانونی

ارزهای دیجیتال صنعت جوانی است و هنوز خیلی از کشورها قوانین شفاف و مشخصی برایش ندارند. سیستم‌های نظارتی بازار کریپتو در حال تکامل است و به همین دلیل Tether Gold مانند هر ارز دیگری ممکن است با چالش‌هایی قانونی در حوزه‌های قضایی خاص مواجه شود.

رقابت زیاد در بازار

بازار ارزهای دیجیتال میدان مبارزه گلادیاتورهاست و با خون و خون‌ریزی طرف هستیم! ارزهای زیادی با هم در این بازار رقابت می‌کنند و تتر گلد نیز در این میدان تنها نیست! این استیبل کوین با ارزهای طلای دیجیتال مانندPAX Gold (PAXG)  وDigixDAO (DGD)  رقابت می‌کند که ممکن است در سهم بازار و پذیرش آن تأثیر بگذارد.

نوسانات قیمت طلا

از آن جا که تتر گلد توسط طلای فیزیکی پشتیبانی می‌شود، ممکن است تحت تاثیر قیمت خود طلا، ارزش آن نوسان داشته باشد. این موضوع ممکن است بر ارزش XAUT تأثیر منفی بگذارد.

نقدینگی

در حالی که Tether Gold را می‌توان به راحتی در صرافی های ارزهای دیجیتال معامله کرد، اگر تقاضای کافی برای XAUT وجود نداشته باشد، ممکن است همچنان با چالش نقدینگی مواجه شود.

چرا به تتر گلد نیاز است؟

حتی اگر تعداد زیادی از سرمایه گذاران و معامله گران ارزهای دیجیتال در حال حاضر استیبل کوین های با پشتوانه دلار را ترجیح می دهند، ممکن است زمانی فرا برسد که طلا ترجیح داده شود.
به عنوان مثال، اگر زمانی بحران اقتصادی یا بحران مالی دیگری رخ دهد، فلزات گرانبها مانند طلا تمایل به جدا شدن از سقوط سهام و ارزهای فیات دارند زیرا مردم برای حداقل پنج هزار سال ارزش خود را در فلزات گرانبها ذخیره کرده اند. بنابراین، داشتن یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا ممکن است در صورت وقوع چنین سناریوی غم انگیزی مفید باشد.

سخن پایانی
اگر می‌خواهید بر روی یک دارایی مناسب سرمایه‌گذاری کنید، ارز دیجیتال تتر گلد انتخاب خوبی به حساب می‌آید. بزرگ‌ترین ویژگی این رمز ارز پشتوانه قوی آن (طلای واقعی) است. در این مقاله توضیح دادیم که تتر گلد چیست و ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. امیدواریم از مطالب ارائه شده استفاده کافی کرده باشید.
 

لینک های مفید
بالا