ارز دیجیتال

توسعه دهنده وب یا web developer کیست؟

1402/09/13 0

با در دسترس قرارگرفتن اینترنت، طراحی سایت به یک شغل پردرآمد و پر طرفدار تبدیل شد. شما که در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید هم احتمالاً یکی از علاقه‌مندان به این حوزه‌ی کاری محسوب می‌شوید! در این مقاله از ادمین سایت ما قصد داریم به معرفی توسعه‌دهندگان وب بپردازیم و به سوال توسعه دهنده وب کیست؟ یک پاسخ جامع بدهیم. مشکلی که عمدتاً در این زمینه وجود دارد اشتباه گرفتن واژه‌ی طراح وب و توسعه‌ی وب است! در اواسط این مقاله به اشتباه رایج نیز می‌پردازیم.

توسعه وب (Web Development) چیست؟

قبل از اینکه به جواب سوال توسعه دهنده وب کیست برسیم، باید درباره توسعه وب بدانیم. توسعه وب نیز به معنای ساخت و نگهداری وبسایت است، که به واسطه مجموعه ای از کارها، باعث می شود تا یک وبسایت عالی بنظر برسد، سرعت خوبی داشته باشد و یک تجربه کاربری یکپارچه با عملکردی مناسب را ارائه دهد. توسعه دهندگان وب یا devs، این کار را با استفاده از انواع زبان های برنامه نویسی انجام می دهند. شایان ذکر است، زبان هایی که آنها استفاده می کنند به انواع وظایف و نیز بسترهایی که روی آنها کار می کنند، بستگی دارد.

توسعه دهنده وب کیست؟

توسعه دهنده یا برنامه نویس وب کسی است که یک طراحی وب را که توسط مشتری یا تیم طراحی ایجاد شده است، به وبسایتی با عملکرد درست تبدیل می نماید. آنها این کار را با نوشتن کدهای پیچیده، با استفاده از زبان های مختلف برنامه نویسی انجام می دهند. توسعه دهندگان کار دشواری دارند، زیرا آنها باید زبانی را که ما می فهمیم (انگلیسی) بگیرند و آن را به زبانی که کامپیوتر متوجه آن می شود، مانند پایتون یا HTML ترجمه نماید. قطعا این پروسه تایم زیادی می خواهد و به درک زبان های مختلف برنامه نویسی و نحوه استفاده از آنها نیاز دارد. لازم به ذکر است که انواع devs در زمینه های متفاوتی تخصص دارند و بطور معمول پروژه های کلان، همکاری چندین توسعه دهنده وب را می طلبند.

توسعه دهنده وب کیست

انواع توسعه دهندگان وب:

براساس وظایفی که برعهده توسعه دهندگان وب قرار می‌گیرد، می‌توان این شاخه شغلی را به سه دسته تقسیم کرد:

توسعه دهنده‌ی فرانت اِند(Front end):

توسعه دهنده فراند اِند (front-end) به کسی گفته می‌شود مه با استفاده از HTML ،CSS و JavaScript چیدمان و دیزاین سایت را طراحی کرده و تعامل کاربران را کنترل می‌کند. آنها ایده‌ای که طراح رابط کاربری طراحی کرده را به واقعیت تبدیل می‌کنند. تمام مواردی که در یک وب سایت می‌بینید نظیر جنبه بصری وبسایت، منوهای کشویی و رنگ، نحوه قرارگیری المان‌های سایت و غیره همه توسط front-end انجام می‌شود. در حقیقت توسعه دهنده وب front-end کسی است که برای طراحی مورد نظر، کدهای پیاده‌سازی را می‌نویسد. برنامه‌نویس فرانت اند با استفاده از HTML محتوا به سایت اضافه می‌کند، با بکارگیری CSS مواردی همچون رنگ، سایز و بوردرها را تغییر دهند و توسط Java Script المنت‌های تعاملی، مانند دکمه ها را پیاده‌سازی می‌کند. توسعه دهنده فرانت اِند مسئول آن است که محتوا بصورت واضح و صحیح در سایت درج شود. این افراد وظیفه دارند بررسی کنند که رنگ مناسب در مکان مناسب قرار دارد. برا مثال بررسی کنند که رنگ متن و بکگراند و هدر با یکدیگر تناسب دارد و برای کاربر تجربه کاربری خوبی به همراه داشته باشد. از دیگر وظایف فراند اِند کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اطمینان حاصل کند که فرمت همه لینک‌های خروجی به درستی صورت گرفته باشد.
سایت ریسپانسیو باشد. زیرا طراحی موبایل بخش بزرگی از طراحی را شامل می‌شود.
برخی معتقدند یادگیری front-end، ساده‌ترین بخش توسعه دهنده وب می‌باشد.

توسعه دهنده بک اند(Back-End):

برنامه‌نویسان back-end، در مقایسه با توسعه دهندگان front-end وظایف سنگین‌تر و کار دشوارتری برعهده دارند. توسعه دهنده وب back-end با سرور سروکار دارد و کدهای سمت سرور را می‌نویسد. این بدان معناست که یک بک‌اِند کار وظیفه دارد کدهایی بنویسد که بتواند با سرور سایت، دیتابیس و هرگونه برنامه کاربردی موجود ارتباط برقرا کند و درخواست‌های سمت کلاینت را به سرور ارسال کند. در حقیقت توسعه دهنده وب back-end وظیفه دارد آنچه در پشت صحنه سایت می‌گذرد را مدیریت کند. اینجا بخشی است که داده‌ها ذخیره می‌شوند و بدون آنها هیچ frontend وجود نخواهد داشت. مهم‌ترین فاکتورهای توسعه دهنده back-end عبارتند از:

توانایی نوشتن کدهای Clean و نایل شدن به مقصود، به سریعترین شکل ممکن است.
توجه به سرعت سایت در هنگام هنگام بهینه سازی موتور جستجو (SEO) توجه داشته باشد و کدهایی بنویسد که سرعت سایت را تحت تاثیر قرار ندهد.
یک توسعه دهنده وب بک‎‌اِند باید منعطف باشد، یعنی درک عمیقی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف داشته و بتواند برنامه‌های مختلفی ایجاد کند.
توسعه دهندگان back-end برای ساخت برنامه‌های پیچیده طیف گسترده‌ای از زبان های Server-side را بکار می‌گیرند. برخی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای توسعه دهندگان بک‌اِند عبارتند از PHP ،Python ،Java و Ruby. جاوا اسکریپت نیز به عنوان یک زبان توسعه دهنده back-end به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است، اما SQL معمولا برای مدیریت و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در پایگاه های وبسایت استفاده می‌شود.

نتیجه گیری:
در این مقاله به معرفی شغل توسعه دهنده وب، انواع آن، مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصی که در این حوزه فعالیت می‌کند، پرداختیم. با توجه به مطالب ذکر شده توسعه دهنده سایت از جمله مشاغلی است که مورد توجه افراد زیادی می‌باشد و تا حدودی درآمد بالایی دارد. به علاوه در ایران اشباع نشده و با کمی تلاش و زمان می‌توانید در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشید. اما فراموش نکنید که یک وب دولوپر هیچگاه نباید آموزش را فراموش کند و همیشه باشد در حال یادگیری مسائل مختلف و به روز شدن باشد. این شغل از جمله مشاغلی است که به عنوان دورکار و حضوری قابل انجام است.
 

لینک های مفید
بالا