ارز دیجیتال

آیا تتر بلوکه میشود؟

1402/09/12 0

دارایی‌های دیجیتال در ابتدا قرار بود مستقل و غیرمتمرکز باشند و توسط هیچ دولت یا نهادی کنترل نشوند. بعضی از این دارایی‌ها غیرمتمرکز باقی ماندند و به این هدف دست پیدا کردند، اما بعضی از ارزهای دیجیتال، مانند ارز تتر ماهیت متمرکز پیدا کردند و دستیابی به این هدف برایشان در حد یک رویا باقی ماند. نظارت دولت‌ها و قانونگذاری‌ها پلتفرم‌های متمرکز فعال در حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین را وادار کرد تا به کاربرانی که در مناطق تحت تحریم اقتصادی هستند، خدمات ارائه ندهند. این چالش برای کاربران ایرانی جدید نیست؛ ایرانی‌ها مدت‌هاست با محدودیت‌های دریافت خدمات از پلتفرم‌های بین‌المللی همچون صرافی‌های ارز دیجیتال یا والت‌های دیجیتال مواجه هستند. در واقع، فعالیت کاربران ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال غیرقانونی محسوب می‌شود و اگر مشخص شود که فردی از ایران در این پلتفرم‌ها فعالیت داشته، دارایی‌هایش بلوکه خواهد شد. در ماه‌های اخیر، اخباری مبتنی بر شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بلوکه شدن تتر برای کاربران ایرانی به گوش رسیده است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که این خبر تا چه اندازه صحت دارد و چطور می‌توان از بلوکه شدن تتر برای ایرانی‌ها پیشگیری کرد.

فریز شدن تتر چیست؟

شرکت تتر هولدینگز (Tether Holdings) به‌عنوان صادرکننده استیبل کوین‌ USDT روی عرضه این رمز ارز نظارت دارد. همانطور که می‌دانید، این شرکت به‌عنوان یک نهاد متمرکز همیشه در تلاش برای انطباق با قوانین دارایی‌های مالی ایالات متحده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و دیگر سازمان‌های نظارتی بوده است. طی ماه‌های اخیر نیز نظارت مقامات قانونی روی حوزه استیبل کوین‌ها به‌کلی بیشتر شده است. بنابراین، شرکت تتر نیز برای ادامه فعالیت به تایید این نهادها نیاز دارد. علاوه بر این، بر اساس ادعای شرکت Tether Holdings، همیشه 100 درصد معادل دلاری توکن‌های USDT روی بلاک چین‌ها در خزانه این شرکت نگهداری می‌شوند. این دارایی‌ها به‌صورت پول نقد دلار، ین، یورو، اوراق قرضه دولتی و دیگر موارد هستند. به همین خاطر و همچنین به‌دلیل پتانسیل کاهش قدرت بانک‌های سنتی توسط استیبل کوین‌ها، سختگیری‌های نهادهای دولتی روی نظارت بر عرضه تتر نیز بیشتر است. همانطور که گفتیم، با اینکه از مهمترین ویژگی‌های بلاک چین شفافیت، عدم قابلیت دستکاری تراکنش‌ها و مقاومت در برابر سانسور هستند، اما در تاریخ استیبل کوین‌ها شاهد بازگردانی تراکنش‌های تتر، مسدودسازی دسترسی یک آدرس روی بلاک چین به رمز ارزهای USDT و ضبط دارایی‌های داخل آن توسط این شرکت بوده‌ایم. بنابراین، فریز شدن تتر اتفاقی است که طی آن، یک آدرس والت یا قرارداد هوشمند در بلک‌لیست این شرکت قرار گرفته و امکان خرید و فروش توکن‌های USDT توسط آن آدرس‌ها روی تمام شبکه‌هایی این ارز دیجیتال روی آن‌ها عرضه شده است دیگر وجود ندارد. علاوه بر این، دارایی‌های داخل این آدرس نیز در صورت لزوم توسط شرکت Tether Holdings ضبط می‌شوند.

بل.که شدن تتر

آیا خطر مسدود شدن تتر وجود دارد؟

نگرانی بیشتر کاربران مربوط به مسدود شدن ارز‌های دیجیتال است. بسیاری می‌پرسند که آیا دارایی تتر ما مسدود یا فریز می‌شود؟ در این رابطه باید عرض کنم که فقط در برخی از ارز‌های دیجیتال چنین امکانی وجود دارد؛ ارز‌هایی مانند تتر. زیرا تتر یک ارز متمرکز است و هر پلتفرم یا ارز متمرکزی مجبور به پیروی از قوانین آن حیطه می‌باشد. درباره ارز‌های دیگری مثل بیت کوین، اتریوم و… این چنین نیست و هرگز امکان مسدود کردن آن‌ها وجود ندارد چرا که کاملاً غیرمتمرکز هستند. توجه کنید که قابلیت مسدود شدن تتر یا فریز شدن تتر ربطی به بلاکچین ندارد چرا که تتر بخشی از بلاکچین است و خودش یک بلاکچین نیست. یعنی قرارداد هوشمندی است که روی بلاکچین قرار دارد. در توضیح تتر شما می‌دانید که تتر مبتنی بر بلاکچین اتریوم، ترون، ایاس، الگورند و… وجود دارد پس این مطلب برای شما روشن می‌شود که تتر تنها یک برنامه روی بلاکچین می‌باشد و خود بلاکچین نیست. در خصوص تتر باید بدانید در کد‌های برنامه‌نویسی این استیبل کوین از بدو تولد آن، این امکان را برای مالک ارز در کد‌های برنامه آن درج کرده بودند که مالک این ارز هر زمان می‌توانند هر تعداد آدرس تتر را مسدود یا آزاد‌سازی کند. بنابراین بحث مسدود‌سازی تتر تازه نیست بلکه از ابتدا در اساس آن وجود داشت فقط در حال حاضر بخاطر تحریم‌ها این موضوع پررنگ شده و معامله گران را نگران کرده است که آیا می‌تواند منجر به بلوکه شدن دارایی ایرانیان شود؟ راه حل چیست؟ ساده است! استفاده از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز. حتماً شما معامله گران وقتی قصد حفظ ارزش سرمایه خود را دارید نیاز دارید که از استیبل کوین‌ها استفاده کنید. در این شرایط از این پس از استیبل کوین دای DAI استفاده کنید. DAI یک استیبل کوین غیرمتمرکز است که توسط هیچ نهاد و سازمانی اداره نمی‌شود. بنابراین در صورت استفاده از آن امنیت سرمایه شما حفظ خواهد شد. با این حال ارز دای dai هم یک توکن ERC-20 می‌باشد و هزینه‌های تراکنش آن بالا است و از این نظر به صرفه نیست. به عنوان یک جایگزین بهتر که هم کارمزد تراکنش کمتری داشته باشد و هم مشکلاتی مانند تتر نداشته باشد شما می‌توانید از استیبل کوین BUSD نیز استفاده کنید. استیبل کوین BUSD دلار بایننس است که در کدگذاری آن مانند تتر خبری از امکان مسدودسازی نیست. از جمله مزایای BUSD می‌توان به هزینه تراکنش بسیار پایین آن و همچنین سرعت بالای تراکنش اشاره کرد. مزیت دیگر استیبل کوین BUSD این است که در حال حاضر تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال در صرافی‌های آنلاین قابلیت تبدیل فوری به BUSD را دارند.

نتیجه گیری:
در بازار ارزهای دیجیتال شما باید هر لحظه آمادگی هر چیزی را داشته باشید. باید بدانید این احتمال وجود دارد که مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال تغییر کند و  مطمئناً اخبار خزانه‌داری و رئیس SEC نشان می‌دهد که به‌زودی تغییراتی جدی در نظارتی در راه است. در هر صورت حتی در صورت تغییرات گسترده، تیم‌های توسعه‌دهنده ارزهای دیجیتال قطعا این موضوع را به‌راحتی رها نمی‌کنند و راه‌حلی برای آن پیدا خواهند کرد. بانک‌های مرکزی نیز در نهایت باید بپذیرند حضور ارزهای دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است و افراد بدون شک روش معاملاتی را انتخاب می‌کنند که ارزان‌ و سریع‌تر باشد.
 

لینک های مفید
بالا